Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Sanningen bakom IFK Göteborgs flygdrama: ”Lurade av utseendet”

Uppdaterad 2023-02-06 | Publicerad 2023-02-05

CAMPOAMOR. De allsvenska lägrens oväntade, ofrivillige huvudperson? IFK Göteborgs materialförvaltare Rolf Gustavsson, 55. 

Nu visar han i detalj vad som låg bakom flygdramat.

– Dagens bollar ser pumpade ut även utan luft.

Följ ämnen
Här är bollarna som tvingade planet att landaHär är bollarna som tvingade planet att landa

Vi passagerare, inklusive IFK Göteborgs A-trupp, på Norwegians flight från Göteborg till Alicante i lördags trodde inte våra öron när flygkaptenen berättade att vi skulle tvingas mellanlanda på grund av ett 30-tal uppumpade bollar som riskerade att explodera i lastutrymmet. 

Dramatisk mellanlandning

– Jag vet inte hur besättningen eller flygbolaget hade fått den uppfattningen. Förmodligen hade någon bara sett bollarna och trott att de var fullpumpade, säger materialförvaltaren Rolf Gustavsson och slår ut med armarna och ett snett leende med ett par dagars andrum till flygdramat.

Planet mellanlandade på Kastrup i Köpenhamn.

PLUS: Guldplan 2023: 60 min bara om IFK Göteborg

Gustavsson och Blåvitts team manager Hannes Stiller fick ge sig ut på plattan där bagage- och flygsäkerhetspersonal lastade ur bollarna från lastutrymmet för kontroll.

– Vi mätte trycket i alla bollarna. Det tog inte många minuter. Det var noll lufttryck i dem allihop. Jag visste ju att jag hade tömt dem på luft ett par dagar innan, säger Gustavsson. Det var bara att flyga vidare…

– Bollarna som man använder på elitnivå har varit på det här sättet sedan jag började jobba som materialförvaltare 2014. Dom är så stumma och av sådant material att de ser pumpade ut även utan luft, säger han och visar med att släppa två bollar, en med luft och en utan, mot marken.

Kaptenens meddelande – tvingas nödlanda efter Göteborgs bolltabbeKaptenens meddelande – tvingas nödlanda efter Göteborgs bolltabbe

Ingen kontrollerade

Båda ser ut som fotbollar gör, men bara den ena studsar.

– Det här var en miss av flygbolaget, vi följde alla reglerna. Ingen på Landvetter frågade om bollarna. Dom åkte med vårt andra större bagage.

– En gång har jag fått frågor om det är luft i bollarna. Det var för några år sedan när vi skulle hem från lägret i Dubai. Sedan dess har jag alltid med mig en tryckmätare för att kunna vissa att det inte finns luft i bollarna.

– Nu kanske någon på Landvetter reagerade över bollarna sent. Det är lätt att bli lurad av utseendet på bollarna, säger Gustavsson känd som Roffe i blåvita kretsar.

Hur mycket har du fått höra efter det här dramat?

– Jag får väl tacka er för rubrikerna!

Vi reportrar rapporterade direkt om nyhetshändelsen vid landningen på Kastrup när ingen visste vad som låg bakom.

Det förekom rubriker som ”Änglarna nödlandade”.

Bajen-”Biten” har stöttat

– Spelarna i laget är ju som dom är. Dom älskar att tjôta. Jag har fått höra om det ett antal gånger, och kommer få göra det länge till... men eftersom det visade sig att jag hade gjort rätt så är det lätt att leva med. Nu tycker alla att det var en rolig grej mest.

– Hammarbys materialare, ”Biten” (Anders Bitén) hörde av sig snabbt. Vi är bra kompisar. Han fattade direkt. Vi har snackat om hur vi ska packa för att kanske slippa att något sånt här händer igen, säger Rolf Gustavsson.

Följ ämnen i artikeln