Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Brynolf

Klassiskt arenanamn går i graven

Publicerad 2011-11-10

Newcastles nya hemmaarena: Sports Direct Arena: ”Vi kommer säkert få kritik”

Klassiska St James' Park finns inte längre.

I går kväll döpte Newcastleägaren Mike Ashley om arenan till Sports Direct Arena – efter sitt eget företag.

– Fansen kommer säkert att kritisera oss, men det är också samma fans som kräver att vi ska köpa in nya spelare och spendera mer pengar, säger ordföranden Derek Llambias.

Följ ämnen

1880 invigdes St James' Park. I 119 år har arenan varit hemmaplan för Newcastle United, men sen i går kväll existerar inte namnet längre. Klubbägaren Mike Ashley döpte om stadion till Sports Direct Arena, vilket inte gjort honom mer populär i norra England.

Men klubbens ordförande Derek Llambias har ingen förståelse för fansens protester.

– Roman Abramovich har mer pengar än gud, men Chelsea försöker ändå sälja namnet på Stamford Bridge för att få in mer pengar. Så om det är gott nog för Chelsea, så måste det vara gott nog för Newcastle också.

”Det finns inga pengar”

Företaget är Englands största inom sportkläderindustrin, och dessutom Mike Ashleys eget.

– Just nu är det Sports Direct som betalar allting vi gör, och fansen borde respektera det. Jag har jobbat oförtröttligt i 18 månader för att få in nya sponsorer – men utan resultat. Det finns inga pengar i nordöstra England just nu. Det finns väldigt lite pengar i resten av England och Europa också för den delen, säger Llambia.

Han hoppas att namnet bara ska vara tillfälligt, och att en annan sponsor snart ska döpa om arenan igen.

– Vi hoppas att ett stort företag ska se hur Sports Direct nu syns över hela arenan och att de ska tänka att det kunde vara deras namn där uppe. Det skulle vara en massiv framgång för den här klubben.

Följ ämnen i artikeln