Miljardsponsorn tvingas flytta på öltälten
Uppdaterad 2023-01-10 | Publicerad 2022-11-15
Budweiser har exklusiva rättigheter till att sälja öl under Qatar-VM.
Men nu tvingas miljardsponsorn att flytta på sina öltält till ”mindre synliga platser”.
Ölfrågan inför fotbolls-VM i Qatar har länge varit oviss. Värdlandet har strikta regler vad det gäller alkoholkonsumtion och ett tag såg det ut som att öl inte skulle få säljas i samband med mästerskapet.
I september stod det dock klart att drycken skulle kunna säljas i närheten av arenorna, och huvudsponsorn Budweiser skulle ha exklusiva rättigheter till att sälja ölen.
Tvingas flytta
Men nu har öljätten åkt på ett bakslag.
Enligt bland annat Sky Sports tvingas Budweiser flytta på sina ölstånd, med bara ett fåtal dagar kvar till mästerskapet.
– Vi blev informerade den tolfte november (i lördags) och vi jobbar med Fifa på att flytta verksamheten till de angivna platserna. Vi arbetar med Fifa för att ge fansen den bästa möjliga upplevelsen, säger Budweisers ägare enligt Sky Sports.
Kungafamiljen ligger bakom
Budweiser uppges betala 112 miljoner dollar, nära 1,2 miljarder kronor, var fjärde år för att vara en huvudsponsor till fotbolls-VM. Ölen var tänkt att säljas till folk med biljett till matcherna, tre timmar inför avspark och en timma efter.
Fotbolls-VM 2022: Spelschema och tv-tider
Enligt flera olika medier är det kungafamiljen i Qatar som bett Fifa att flytta på ölstånden. New York Times har lagt upp videoklipp som visar hur VM-arrangörerna flyttar på öltälten, med bara ett fåtal dagar kvar till premiären.
Berusade människor flyttas
Nu uppges de nya ölstationerna flyttas till ”mindre synliga platser”.
Supportrar kommer också ha chansen att köpa öl vid så kallade ”fan zones”. Berusade fans kommer att flyttas till ”speciella zoner” för att nyktra till.
– Det kommer finnas platser för folk att nyktra till om de har druckit för mycket, sa Qatar-VM:s vd Nasser Al Khater till Sky Sports i oktober.