Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Magnus, Måns

Adidas motattack – kritiserar spelarna

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-31

Ordkrig kring VM-bollen

Italien, Brasilien och Spanien har alla protesterat mot VM-bollen Jabulani.

Nu uttalar sig Adidas för första gången efter kritiken och väljer i sin tur att gå till motattack mot spelarna.

– Helt uppenbart har de inte tagit tillvara på möjligheten att vänja sig vid den, säger Adidas talesman Thomas van Schaik till AP.

Spelarna är inte nådiga i sin kritik mot VM-bollen. Brasiliens målvakt Julio Cesar säger att den påminner om ”bollarna man köper i mataffären”, Spaniens Iker Casillas tycker att det är ”sorgligt att en så viktig turnering som VM har ett så avgörande inslag av skrämmande kvalité” och Italiens anfallare Giampaolo Pazzini är rädd att bollen kan avgöra hela turneringen.

– Det kan sluta med att en målvakt släpper in ett mål helt enkelt för att de inte kan bedöma bollbanan, säger Pazzini.

Förvånade över kritiken

Nu uttalar sig tillverkaren Adidas i frågan och väljer att gå tillmotattack mot spelarna.

– Vi skickade ut bollen till alla finalister så att de skulle kunna vänja sig vid den. Helt uppenbart har de inte tagit tillvara på den möjligheten, säger talesmannen Thomas van Schaik.

Företaget säger också att de är förvånade över kritiken.

– Vi började använda den i december i flera olika ligor och all respons vi fått har varit positiv.

Följ ämnen i artikeln