Nu börjar kampen om 10,7 miljoner dollar
Publicerad 2014-07-18
Aftonbladet på plats under The International 4 i Seattle
Smaka på den här symboliken: En samlad sportjournalistkår har precis korsat Atlanten, på väg hem från ett av de största spektaklen den traditionella, organiserade idrottsvärlden någonsin sett: Fotbolls-VM i Brasilien.
Samtidigt åker e-sportjournalisterna, en betydligt mindre samling, åt motsatt håll. Vi, jag, är nämligen på väg till Seattle för att bevittna en historisk e-sporthändelse: The International 4.
I centrala Seattle ligger Key Arena. Det var här SuperSonics spelade när Seattle fortfarande hade ett basketlag i NBA. Men i helgen är arenan bokad för sport av det mer elektroniska slaget. I fjärde upplagan av The International gör världens 16 bästa Dota 2-lag (Defence of the ancients 2) upp om en prissumma som aldrig sett sin like: drygt 10,7 miljoner dollar. Knappt hälften, ungefär 32 miljoner kronor, går direkt till det vinnande laget. De 10 000 publikbiljetterna som släpptes i april sålde slut på en timme. Och de som inte hann få sig en biljett kan se tävlingen på ESPN.
Visst låter det mäktigt? Det är det också. Men det är inte första gången publiken sluter upp till evenemang som det här. Två gånger om året vallfärdar tiotusentals människor till Jönköping och Dreamhack. Och för bara ett par veckor sedan satt 12500 personer i Commerzbank Arena och såg Dota 2-eliten göra upp i ESL One Frankfurt. När fotbollscirkusen flyttade till Sydamerika passade e-sportentusiasterna att dansa på borden. Och det är inte bara i Tyskland som gamla fotbolls-VM-arenor ser e-sporten flytta in. Senare i höst kommer världsmästerskapen i League of legends avgöras på VM-arenan Sangam Stadium i Seoul. Slutspelet som leder fram till finalen spelas i Taipei, Singapore och Sydkorea.
Lite synd är det naturligtvis att i princip alla svenskar slogs ut ur helgens tävling redan innan de riktiga finalerna satte igång. Men sett i ett bredare perspektiv är det bara en parentes.
The International 4 är ju ett speciellt spektakel, men kanske inte så speciellt som en först tror. Det är nämligen inte orimligt att använda just den här tävlingen som ett slags bevis för var e-sporten befinner sig år 2014. E-sport är ingen ny företeelse – det har ju funnits sedan långt innan bredbandet landade i de svenska hemmen – men det är en företeelse som växer explosionsartat.
Det här är inte början på något stort, det är fortsättningen på något som bara blir större.