Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Nu kör Jimmy Eriksson för sin framtid

Uppdaterad 2016-04-01 | Publicerad 2016-03-31

Jimmy Eriksson hade ett tufft test.

Han kör för sin framtid.

Men har betydligt mer att ge.

– Det är frustrerande, säger Jimmy Eriksson.

I dag avslutades GP2-testet i spanska Jerez. Gustav Malja, Rapax, avslutade testet med eftermiddagens näst snabbaste tid.

– En bra dag, precis som man vill avsluta ett test. Jag gjorde en racedistans på både de mjuka och hårda däcken under eftermiddagen och bilen kändes väldigt, väldigt konsekvent. Under kvalsimuleringen i morse var vi också bra med, säger han.

– Det här har varit ett väldigt bra test överlag. Jag har lärt mig otroligt mycket, vi har inte haft några nämnvärda problem och vi har fått de flesta av de besked vi ville ha. Det är alltid svårt att veta exakt vart man står i det här skedet, men vi har genomfört hela vårt testprogram under våren och kan i alla fall åka till premiären i Barcelona väl förberedda inför säsongen.

Tufft test

För Jimmy Eriksson har det däremot varit ett tuffare test. Han har ännu inget kontrakt för 2016 och trots att han hade svårt att få till ett bra varv på mjuka däck hoppas han att hans insats ska räcka för att ta en plats i serien under F1.

– Det är klart att det är lite frustrerande att ha sådan otur – för det är faktiskt vad det handlar om – i ett så här viktigt test, säger Jimmy Eriksson.

– Varje gång vi gick ut på nya däck var det någon som körde av och tvingade ut en rödflagg, och jag fick avbryta mina varv. I första hand jobbar man på annat än rena varvtider under ett test, men naturligtvis vill man i alla fall vid något tillfälle få någon form av kvitto på vart man står. Det tycker jag inte att jag fick den här veckan, men däremot såg det riktigt bra ut i våra racesimuleringar. Vi var bland de absolut snabbaste över en full racedistans, och däcken höll förvånansvärt väl, så på det området är både jag och teamet mer än nöjda.  

GP2 startar i Barcelona, Spanien, i mitten av maj.