Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Signe, Signhild

Många hinder för att bygga Formel 1-bana

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-07

Kritiserad banbyggare
ger svar på tal

Fansen älskar klassiska banor som Spa och Monza.

Men dagens banor är något helt annat – och de är för tråkiga enligt många fans.

Nu kommer förklaringen.

Hermann Tilke förklarar att det är många saker att ta hänsyn till när man designar en ny F1-bana.

Hermann Tilke är mannen bakom alla nya F1-banor, tysken som är Bernie Ecclestones husarkitekt ligger bakom banorna i Turkiet, Shanghai, Abu Dhabi och Sydkorea, han arbetar också med de planerade anläggningarna i Indien, USA och Rom.

Men han är hårt kritiserad.

”Trista banor”

De nya banorna anses vara för tråkiga.

– Det är svårt att förklara för folk vilken idé vi hade i från början och vilka restrektioner och verktyg som vi sedan hade att arbeta med, säger han till Autosport.

– Exempelvis så behövs avåkningszonerna i dag, FIA godkänner inte en bana utan dem. De är naturligtvis inte perfekta för åskådarna, och på de gamla banorna så finns de inte. Där gick muren intill banan. Det är omöjligt att bygga så i dag.

Dessutom påpekar Tilke att de som äger banorna också har sina önskemål, de vill kunna arrangera F1-lopp, standardvagnsrace och mc-tävlingar.

– MC-sporten behöver större avåkningszoner och de är dessutom annorlunda jämfört med de som behövs i F1. I vissa kurvor behövs det ingenting för F1, men för motorcykelförarna så måste vi bygga in dem. Sedan får vi kritik när folk säger: Den där avåkningszonen är ju helt värdelös, säger han.

– Det är helt omöjligt att vara alla till lags.

Aggressiv bana i Texas

Men till de kommande banorna har Hermann Tilke tagit till sig av den kritik som han har fått och till exempel ska banan i Austin, Texas bli mer aggressiv sett till designen. Det ska vara höjdskillnader och en blandning av snabba och långsamma kurvor.

– Jag har diskuterat många saker med Bernie Ecclestone och han har många bra idéer. Han har ett bra öga för det, nu ska vi försöka att lägga oss betydligt närmare gränsen än vad vi gjort de senaste åren, sett till höjdskillnader och kurvor, förklarar Hermann Tilke.

Layouten till den banan offentliggjordes förra veckan.

Följ ämnen i artikeln