Har ökat sitt värde med 25 miljoner kr: Utmanar Ljungberg

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-27

I går blev Anja historisk – och kan bli historiskt rik.

Segrarna i veckoslutet kan ge Anja upp mot tio miljoner extra i sponsorpengar.

– Hennes varumärke är värt mer än Foppa. Nu utmanar hon Fredrik Ljungberg, säger Sport Business Nordics varumärkesexpert Niklas Olovzon.

Skrev historia Anja Pärson är nu den fjärde genom tiderna som vunnit alla grenar under en säsong. Varumuärket Anja Pärson är nu större än både Peter Forsberg, Henrik Larsson och Carolina Klüft. ”Nu hotar hon Fredrik Ljungberg”, säger varumärkesexperten Niklas Olovzon.

Första super-G-segern i fredags och första triumfen i störtlopp i går.

Anja har skrivit in sig in historieböckerna som den fjärde skidåkaren någonsin att vinna i de fyra huvuddisciplinerna under en säsong.

Framgångarna ger henne möjlighet att tjäna stora pengar.

4:e störst

– Vi värderade hennes varumärke till 50 miljoner före säsongen. Nu skulle jag uppskatta hennes värde till 75 miljoner, säger varumärkesexpert Niklas Olovzon.

–?De senaste dagarnas bedrifter ökar på cirka 5–10 miljoner. VM kanske gav 15–20 miljoner.

Nu klättrar Anja i svensktoppen.

Niklas menar att bara tre svenska idrottare har starkare varumärke.

– Zlatan har en väldig potential och Sörenstam är otroligt stor i USA. Men nu hotar Anja Fredrik Ljungberg om tredjeplatsen.

Anjas varumärke är alltså värt mer än Henrik Larssons, Mats Sundins, Carolina Klüfts och – Peter Forsbergs.

– Man kan fråga sig var är Peter Forsberg? Visst han har en bra inkomst från sponsorer men på sikt kan han inte dra in lika mycket. Han spelar kanske inte mer i NHL och är i slutet av karriären, säger Niklas Olovzon.

Fart ger mer

Fartgrenarna är större i Mellaneuropa och därmed ökar intresset för Anja. Dessutom ser Niklas Olovzon en annan fördel med att Anja lyckas i fart.

– Att förknippas med fart och kraft kan locka till sig andra typer av företag, säger han.

Anja är inte sen att utnyttja det här.

Hennes ekonomiske rådgivare Martin Klette för diskussioner med flera stora internationella företag.

– Vi jobbar främst mot företag i Frankrike, Italien och Tyskland. Framgångarna i fartgrenarna gör henne mer intressant för de stora internationella företagen, säger Klette.

Johan Rikner

Följ ämnen i artikeln