Nu kan hela F1 förändras

Publicerad 2014-10-26

Sportbladets Anna Andersson: Stallkaoset kan betyda att Ericssons karriär är i fara

Stora problem Två stall riskerar att lämna F1, det betyder att det bara finns 18 bilar vid start nästa år, men i tv-kontrakten krävs minst 20 bilar. Detta gör att Bernie Ecclestone kanske låter varje stall ha tre bilar var nästa säsong.

Två stall riskerar att lämna F1.

För Marcus Ericsson ­betyder det att hans F1-­karriär är i fara.

För formel 1 betyder det att hela sporten kan för­ändras.

Följ ämnen
Formel 1
Sportbladets Anna Andersson.

När Marcus Ericsson kom till F1 hade både han och svenska fans stora förhoppningar, men redan vid de första testerna stod det klart att bilen inte var tillräckligt bra och att motorn hade problem.  Under våren utvecklades ­inte bilen och i somras var det så illa att stallet inte hade ekonomi för att köra Storbritanniens GP. Då kunde F1-­äventyret ha tagit slut.

Nya mål sattes upp

Så kom en ny ägare, med pengar från Schweiz och Mellanöstern, och tillsammans med rådgivaren Colin Kolles satte man upp nya mål. ­Genast minskades antalet anställda och den tidigare F1-föraren Christijan Albers utsågs till stallchef, men efter bara två månader, avgick han.  Därefter fick teamet ännu en ny ledning och den gången tog det inte ens två månader ­innan det blev ännu en förändring. En tvist mellan de gamla och de nya ägarna ­slutade med att stallet lämnades över till en konkurs­förvaltare.

Där står Marcus Ericsson nu.

Caterham missar de två kommande loppen, möjligen kör de säsongens sista lopp och kanske klarar konkursförvaltaren av att betala ­anmälningsavgiften för 2015 som ska vara inne nästa vecka. Utan den blir det inget VM för Caterham 2015 och utan tävlingslicensen har konkursförvaltaren ingenting att sälja.

Då är det över för stallet.

Vad som händer med Marcus Ericsson är en mycket bra fråga som ingen vet svaret på. Enligt Eje Elgh pratar man med fyra stall, varav ett är Caterham, men vilken förare som har F1-ambitioner gör ­inte det?

Formel 1 är en märklig värld utan garantier. Inga löften är heliga och inga kontrakt är skrivna i sten – för ingen sten är för liten för att flytta.

2010 ville man utöka startfältet och tre nya stall tillkom, HRT, Virgin (numera Marussia ) och Lotus Racing som blev Caterham. HRT försvann 2012, medan både ­Marussia och Caterham har ekonomiska problem och ­riskerar att lämna sporten.

Som det ser ut nu har Bernie Ecclestone bara 18 bilar på startgriden nästa år, vilket är ett problem eftersom flera av kontrakten med bland annat tv-bolagen kräver att det är minst 20 bilar med. Då är det lätt att lockas av Ferraris förslag och lägga in tre bilar per stall, men det är inte alls lika enkelt i praktiken – framför allt inte till nästa säsong som har premiär om fem månader.

Kostar 230 miljoner

Enligt företrädarna för stallen kostar en tredje bil närmare 230 miljoner kronor per säsong, men förutom den ekonomiska biten måste man förändra teamstrukturen, lösa logistiken och hitta en lösning när det gäller reglerna. Vilka stall får använda sig av en tredje bil? Om inte alla stall har tre bilar, hur ska poängen räknas? Ska den tredje bilen lackas annorlunda eller inte?

Inom F1 har det skett större förändringar än så, men det är tveksamt om man hinner genomföra det till 2015.

Följ ämnen i artikeln