Experten: Det blir en rysare

Publicerad 2014-08-23

Lewis Hamilton och Nico Rosberg står just nu för en av motorvärldens mest spännande dueller.

Halvtid är passerad, F1-startar om och nu inleds den hårda kampen om VM-titeln.

– Den striden kommer pågå in i det sista racet, säger den erfarne F1-föraren Stefan Johansson.

Följ ämnen
Formel 1

Mercedes har tagit ett grepp om VM-säsongen i Formel 1, inför den 12:e av 19 deltävlingar leder Nico Rosberg VM före Mercedeskollegan Lewis Hamilton.

Stallet har även vunnit alla lopp utom två i år och är storfavoriter till VM-titeln.

– I och med de regler som finns så är förhållandena ganska låsta. Under sommaruppehållet har fabrikerna varit stängda, men F1-teamen har säkerligen jobbat i gråzonerna och kringgått reglerna, men jag tror inte att det hjälper. Mercedes försprång är för stort, säger Lill-Lövis som själv har kört 79 F1-lopp för bland annat Ferrari och McLaren.

”Måste chansa”

– Det är inte så att Mercedes inte har någon reserv att ta ifrån. Det är lättare att behålla ett övertag än att jobba ikapp. Problemet för de andra stallen är att de måste chansa och ta risker, då finns det också en risk att det går åt fel håll.

De fyra senaste säsongerna har Red Bull dominerat under höstarna och vunnit VM, förra året vann Sebastian Vettel samtliga lopp efter sommaruppehållet och han körde hem VM titeln överlägset.

Dömer ut Ricciardo

I år är hans kollega Daniel Ricciardo den ende föraren som kunnat besegra Mercedes, han gjorde det i Kanada i juni och i Ungern för en månad sedan.

– Jag tror ändå inte att det räcker. Det är motorn som är problemet, tittar man på hur chassit rör sig på banan fungerar det minst lika bra som Mercedes chassi, men har man hela tiden 60 hästkrafter mindre går det inte att komma ikapp, säger Lill-Lövis till Sportbladet.

Vem av Mercedes förare vinner? Rosberg som leder eller Hamilton som jagar?

– Det kommer att vara tillfälligheter som avgör, striden kommer att pågå in i det sista racet. Jag bara hoppas att det inte blir någon snöplig incident som avgör i och med att det är en annan poängräkning i finalen.

I år delas dubbla poäng ut i finalen den 23 november, det gör att en seger ger 50 poäng medan tvåan får 14 poäng mindre. Det kan orsaka stora förändringar i VM-tabellen.

Annas lista - varje vecka i Sportbladet

Pole position

1 Max Verstappen

Killen är 16 år. Han har inget körkort, men nästa år blir han tidernas yngste F1-förare. Då gör den 17-årige holländaren debut för Red Bulls systerstall Toro Rosso.

2. Nico Rosberg

Han leder VM och kan bli den första sonen till en världsmästare att vinna sedan Damon Hill gjorde det 1996. Nu startar säsongen om och det 12:e lopp avgörs i Belgien.

3. Jari-Matti Latvala

Sedan Sebastien Ogier kört av är det finländaren som leder Tysklands VM-rally och satsar för att ge Volkswagen en hemmaseger. VW leder märkes-VM och kan säkra titeln redan i morgon.

4. Pontus Tidemand

JVM-vinnaren kör Tysklands VM-rally på asfalt för M-Sport i en Ford Fiesta R5. En tuff utmaning, vädret är oförutsägbart, det är tekniskt krävande och karaktären på vägarna är växlande. Svensken är tvåa i WRC2 efter den första dagen.

5. Fredrik Larsson

Han har ledningen i STCC, tio poäng före veteranen Fredrik Ekblom när nu andra halvan av STCC-säsongen startar. Två lopp på Knutstorp i dag.

6. Sebastian Eriksson

Han leder SM i rallycross när serien nu ska avgöras, tävlingar på Knutstorp i dag och på Solvalla om två veckor.

7. André Lotterer

Det är namnet på Marcus Ericssons nya teamkollega. Den 32-årige tysken gör F1-debut och ersätter Kamui Kobayashi hos Caterham under Belgiens GP.

8. Jimmy Eriksson

Svensken är trea i GP3 inför tävlingen på Spa-Francorchamps. Han har 49 poäng upp till ledaren Alex Lynn, men vill avancera:

– Målsättningen är att ta oss tillbaka upp på pallen och att ta rejält med poäng. Nyckeln blir kvalet, säger han.

9. Fredrik Noren

Svensken kör för en tiondeplats i det amerikanska motocrossmästerskapet. Han har en poäng upp till Chad Reed när säsongen avslutas i helgen.

10. Björn Wirdheim

pallplats på Fuji Speedway gör att svensken och hans team nu leder japanska Super GT efter fem deltävlingar.

Motorstopp:

Stefan Andersson Skill

Han avgår som förbundskapten för speedwaylandslaget. Han grundar beslutet på att han, som lagledare för Piraterna, valde att låta Darcy Ward köra tisdagens elitseriematch, trots att Ward missade förra helgens GP sedan han inte klarade av alkoholtestet.

– Jag tycker mig fått oförtjänt mycket skit av folk som kopplar ihop det här med Darcy Ward och mitt jobb som förbundskapten, säger Andersson Skill till corren.se.

Följ ämnen i artikeln