Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Östen

”Foppas” nya satsning

Publicerad 2012-09-27

”Jag känner att intresset för innebandyn ökar”

Peter Forsberg.

Peter Forsberg, 39, anses av många vara Sveriges bäste hockeyspelare genom tiderna.

Nu engagerar han sig inom innebandy.

”Foppas” bolag 4ward blir ny generalagent för Exel.

– Jag känner att intresset för innebandyn ökar, säger han.

Glöm skomärket Crocs och de så kallade ”Foppatofflorna”. Den affärsverksamheten är nedlagd då företaget tappade agenturen och förlusterna blev för stora.

Nu är det i stället innebandy som gäller för förre hockeystjärnan Peter Forsberg.

Umeåbaserade 4ward utökar sin varumärkesportfölj och blir ny generalagent för innebandymärket Exel i Sverige och Danmark.

– Jag känner att intresset för innebandyn ökar. Exel är ett innovativt varumärke med lång historia och därför känns det extra intressant att få se hur det kommer utvecklas framöver, säger Peter Forsberg i ett pressmeddelande.

Som om det inte var nog uppger sportnu.se att Gammlia Arena i Umeå byter namn till Exel Arena efter att 4ward köpt namnrättigheterna.

”Kan inte åka skridskor längre”

”Foppa” engagerar sig även på innebandyplanen. Icebreakers, som brukar spela uppvisningsmatcher i hockey, spelar den 12 oktober en välgörenhetsmatch i innebandy mot Umeås Bluewings i just Exel Arena.

– Jag kan ju inte åka skridskor längre så det blir innebandy, men jag kan ju i och för sig inte springa heller, sa Peter Forsberg vid en presskonferens tidigare den här månaden.

Peter Forsberg har många bollar, eller puckar, i luften efter hockeykarriären.

Han avslutade i mars en managementutbildning på IFL vid Handelshögskolan i Stockholm, specialinriktad för att möjliggöra en andra karriär i näringslivet.

Fler projekt

Enligt Idrottens Affärer är Forsbergs familjebolag delägare i Elite Hotel, ett fyrstjärnigt hotell i Inre hamnen i Örnsköldsvik, med 14 våningar och 137 rum. Bygget ska vara klart i februari 2013 och beräknad kostnad är 106 miljoner.

Peter Forsberg, som är biträdande general manager till Markus Näslund i moderklubben Modo, bidrog till att Modos hemmaarena Fjällräven Center i Örnsköldsvik kunde byggas genom att investera runt 20 miljoner i inledningsskedet.

Följ ämnen i artikeln