Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Anita, Annette

Här avgörs Kanadas GP

Publicerad 2011-06-12

Depåstoppen är nyckeln i dagens lopp: ’Måste vara bäst på allt’

Här ska kvällens F1-lopp avgöras.

I depån.

– Vi byter fyra däck på 1,8 sekunder, säger Red Bulls Christian Horner.

På banan har Red Bulls Sebastian Vettel varit klart bäst. I går slog han banrekord i kvalet till Kanadas GP och han tog sin sjätte pole position på sju försök under den här säsongen. Bakom honom var Ferrari bäst, Fernando Alonso startar tvåa och Felipe Massa som trea.

Nu väntar Kanadas GP, på en höghastighetsbana som är mycket tuff mot däcken och där Pirelli återigen kommer med sina mjuka och supermjuka däck. Det är de två gummiblandningarna som slits mest och i fjol var det 61 depåstopp under loppet.

Det är att jämföra med det faktum att det hittills varit 60 depåstopp i snitt under de inledande sju loppen.

’Bäst på allt’

Därför kan det mycket väl bli depåstoppen som avgör i kväll.

– När man vill vinna VM måste man vara bäst på allt, säger Red Bulls teammanager Jonathan Wheatley till Auto Bild Motorsport.

– Depåstoppen kan avgöra om det blir en seger eller en förlust. Det kan handla om tiondelar.

Mercedes anses vara det snabbaste teamet i depån, deras bilar står stilla i ungefär tre sekunder under ett depåstopp och det tar dem mindre än två sekunder att byta fyra däck under ett lopp. Red Bulls rekord på 1,8 sekunder sattes under en träning, men de ligger också på ungefär tre sekunder per depåstopp under racet – när allt fungerar.

För att komma ner på de tiderna har teamet skickat de 18 killarna i depån på träningsläger inför årets säsong.

– Vi tränade 24 timmar om dygnet, men det som var viktigast var att stämningen var fantastisk. Alla ville förbättra sig, det handlade inte om något tvång, säger Wheatley.

Videoövervakning

Teamen väljer ut mekanikerna till depåstoppen efter en viss profil, ser vem som är vänsterhänt, vem som är högerhänt, vem som har bra fysik samt vem som vill arbeta ensam. Stallen anlitar även en psykolog för att hitta den mekaniker som har bäst nerver – han styr spateln (lollypop) och ger föraren signal när stoppet är färdigt och han kan köra igen.

Under året använder teamen sig sedan av videoövervakning för att kunna analysera depåstoppen i efterhand och se vad de ska förbättra.

– Det är inte så att vi analyserar rörelserna i datorn, inte än, säger Jonathan Wheatley till Frankfurter Allgemeine Zeitung.

– Men det är inte långt ifrån.

Anna Andersson

Följ ämnen i artikeln