Tidernas snabbaste F1-bilar snart ett minne blott
Publicerad 2020-08-29
F1 trycker gasen i botten på klassiska Spa-Francorchamps. Därefter försvinner feststämningen.
I helgen kan det vara sista möjligheten att se tidernas snabbaste F1-bilar.
När F1 tävlar på klassiska Spa-Francorchamps, en mer än sju kilometer lång bergochdalbana i Belgien är det sista gången som bilarna tillåts använda sig av ”party-modus”. Det är den inställning på motorerna som framförallt Mercedes och deras kundteam arbetat framgångsrikt med.
Förarna har exempelvis kunnat använda sitt ”party-modus” vid ett tillfälle i den andra kvalomgången, och vid ett eller möjligen två i den tredje kvalomgången när de gör upp om pole position. Det är också en inställning som ibland används inför eller efter ett depåstopp för att ge föraren möjlighet att tjäna tid.
Den möjligheten försvinner till nästa veckas deltävling på Monza. Det har internationella bilsportförbundet (FIA) bestämt.
– De vill jämna ut skillnaderna mellan teamen, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till Der Spiegel.
– FIAs förklaring är att det är enklare att kontrollera om någon fuskar med elektroniken i motorn om det bara är en enda inställning som är godkänd.
Mercedes motor är starkast i Formel 1
Det gör att Mercedes toppnotering med 1022 hästkrafter från kvalet till den första deltävlingen på Silverstone tillhör det förgångna. Enligt italienska motorsport.com hade Mercedes motorer 28 hästkrafter mer än Honda i den avslutande kvalomgången, de hade 37 hästkrafter mer än Renault och 42 mer än Ferrari.
Därmed är detta en förändring som lär träffa Mercedes allra hårdast, men Helmut Marko, vars Red Bull kör med motorer från Honda, känner inget medlidande .
– Det är något vi också har råkat ut för. Mellan 2010 och 2013 vann vi fyra VM-titlar med Sebastian Vettel och de försökte de bromsa in oss många gånger, förklarar Marko.
– Det kom regeländringar bara för att stoppa oss från att vara allt för överlägsna. Det fungerade. Våra konkurrenter kom närmare, även om vi fortfarande kunde vinna race.
Detta är bara en av flera förändringar som väntar Formel 1 de kommande åren, från och med 2021 kommer ett budgettak på 1,3 miljarder kronor och prispengarna kommer att fördelas jämnade mellan teamen. Till 2022 sker sedan flera andra regeländringar för att det ska bli enklare att köra om, farten ska sänkas och racingen ska bli jämnare.
Då väntar nästa generation F1.
Annas motor- veckans snackisar 29.8
Pole position
Johan Kristoffersson
Den dubble världsmästaren leder VM i rallycross efter en stark inledning. Duellen förra helgen mellan Kristoffersson och Mattias Ekström, även han världsmästare var magnifik. I helgen möts de igen, i två deltävlingar i Finland.
Han leder VM överlägset inför den sjunde deltävlingen i Belgien, men nu har fyra nya lopp lagts till i kalendern som vuxit till 17 lopp. Kan britten ändå ta sin sjunde VM-titel?
3) Fredrik Lindgren
Äntligen startar VM i speedway, och Lindgren inledde med en tredjeplats. Tävling två avgörs även den i Polen under lördagen.
4) Felix Rosenqvist
Efter en tolfteplats i Indy 500 väntar ovalen Gateway och två lopp för Rosenqvist och Ericsson denna helg. I kvalet kör förarna två varv, ett till varje race.
5) Sebastien Loeb
Den förre världsmästaren i rally gör säsongens andra inhopp i WRC när han kör Turkiets VM-rally.
6) Sebastian Vettel
Han lämnar Ferrari till 2021, men för vad? Pension? Aston Martin? Red Bull? Eller WEC där den amerikanske miljonären James Glickenhaus som tävlar med sin hypercar i WEC 2021? Än så länge har frågorna inget svar.
7) Bahrain
F1 kör två lopp i Bahrain, säsongens sista på en bana som F1:s sportchef Ross Brawn kallar för ”nästan oval” och den är bara 3,5 km lång. Det betyder många varv och snabba tider.
8) Williams F1
Det klassiska F1-teamet har sålts av familjen till amerikanska investerare.
9) Robert Dahlgren
STCC tävlar i Skellefteå vilket är hemmabana för den regerande mästaren.
10) Marc Marquez
Ett fall i premiären, en fraktur, ett misslyckat comebackförsök och två operationer gör att den regerande mästaren vilar i mellan två och tre månader.
Motorstopp
Tysklands VM-rally
Tävlingen stryks och nu återstår fyra deltävlingar av säsongen, i Estland, Turkiet, Italien och Belgien. Det ger en VM-säsong med sju rallyn 2020.
13 miljoner i jackpott: Här är expertens skrällar