Andersson: Button och Brawn kan avgöra redan i halvtid

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-20

Brawn imponerar, Ferrari och McLaren har gjort framsteg. Vad säger det?

Ingenting.

Nyckeln till säsongen är nästa race i Barcelona.

Jenson Button har kopplat ett grepp om VM efter tre segrar och en tredjeplats på fyra lopp. Hans Brawn har inte gjort några uppdateringar av bilen, de kommer i Barcelona om två veckor.

Det loppet blir en av nycklarna årets VM.

Alla team planerar uppdateringar till Europapremiären. McLaren- Mercedes har ett nytt underrede, Ferrari har en helrenoverad bil med en dubbel diffusor, Red Bull satsar också på en dubbel diffusor och Toyota planerar ny aerodynamik.

När förare och teamchefer pratar om vilka framsteg som de väntar på så låter det tjusigt, men faktum är att alla ska utveckla bilarna de kommande två veckorna och det enda som har någon betydelse är:

Hur stora är förbättringarna i förhållande till konkurrenterna?

Brawn har redan ett försprång, Red Bull nosar dem i bakvingen och frågan är egentligen – kan de utveckla sig vidare och behålla eller öka sitt avstånd?

Lyckas de med det och kan hålla undan fram till halvtid – då är säsongen i stort sett avgjord.

Nya förutsättningar inför racet i Barcelona

De förbättringar som både McLaren-Mercedes (Hamilton 4:a) och Ferrari (Räikkönen 6:a) bjöd på i Bahrain är ingenting att bry sig om. Den banan är snabb och erbjuder många omkörningsmöjligheter, Barcelona är en aerodynamisk utmaning och då kommer vi att få se helt andra överraskningar. Det är det första av nio lopp i Europa och där finns bara en nybyggd racingbana och det gör att förutsättningarna plötsligt förändras.

I Spanien får vi en fingervisning om i vilken riktning säsongen ska utveckla sig.

Lewis Hamilton var uppgiven i RTL. Han menar att bilens downforce är 50 procent sämre än i fjol och att varken underrede eller bakvingen fungerar. Det bådar inte gott.

Den stora nyheten här i Tyskland är att Daimler ska diskutera Mercedes framtid i F1. Ett tufft beslut av FIA i lögnaffären och de kan dra sig ur. Det vore trist för sporten och en katastrof för McLaren, där tyskarna är den största ägaren.

Kimi Räikkönen tog Ferraris första poäng. Ett steg i rätt riktning, för BMW däremot var Bahrain en katastrof.

De hade hoppats på en VM-titel i år, men var näst sist och sist i mål.

Snacka om felkalkylering.

Följ ämnen i artikeln