Tuff comeback för Sebastien Loeb
Gör VM-comeback ett par dagar efter Rally Dakar
Publicerad 2019-01-05
Tidernas största gör comeback i rally-VM.
Men innan dess ska han bemästra Rally Dakar.
– Jag är beredd för den här utmaningen, säger fransmannen.
I höstas gjorde han ett inhopp i WRC och 44-åringen vann Spaniens VM-rally. Det gjorde honom ännu mer motiverad och när Rally Dakar 2019 startar den 7 januari finns han med på startlinjen.
Och när han går i mål tio dagar senare har han bara en vecka på sig innan han startar årets VM-säsong med Hyundai.
Sebastien Loeb har skrivit ett tvåårskontrakt med tillverkaren och ska köra sex av årets deltävlingar i WRC. Han inleder säsongen med premiären i Monte Carlo, en tävling han vunnit sju gånger tidigare - men den här gången har han knappt hunnit testa sin nya bil.
– Jag är tillbaka i Europa den 18:e och rekognoseringen i Monte Carlo börjar den 21 så det är inte så mycket tid att spela på, men jag hoppas att vi är så förberedda vi kan vara med tanke på de förutsättningar vi har, säger Sebastien Loeb som vunnit nio VM-titlar i rally.
Först Rally Dakar sedan VM-comeback för Loeb
För Sebastien Loeb är det nu full fokus på Rally Dakar, en tävling som sedan 2009 avgörs i Sydamerika. I år körs den förs första gången i enbart ett land, Peru, tävlingen är betydligt kortare än tidigare och en tredjedel av bansträckningen går genom öknen. Eftersom Peugeot har lagt ner sin fabrikssatsning ställer Loeb upp med ett privatteam.
– Under hela min karriär har jag tillhört favoriterna och det är klart att jag tycker att det är roligt att vinna, men det är också väldigt viktigt att ha kul, säger Loeb till Motorsporttotal.
– Jag är beredd att anta den här utmaningen, den påminner lite om de inhopp jag gjort i WRC under 2018, för det finns inga som helst garantier för framgång. I Rally Dakar tävlar jag med ett privatteam och det brukar göra allt betydligt svårare.
Trots gammal bil- satsar på seger i Dakar
Han kör en Peugeot från 2017 där det har gjorts ett par förändringar på både bil och motor.
– Det fins betydligt nyare bilar på startlinjen, därför vet jag inte riktigt hur vi står oss i konkurrensen. Det är många förare där ute som jagar en seger och förhoppningsvis är vi med bland dem, säger Sebastien Loeb till Motorsporttotal.
– Det finns konkurrenter som har större resurser än vad vi har och är bättre förberedda, men jag har inte glömt allt det jag har lärt mig de senaste åren och jag törstar fortfarande efter framgång.
Lyckas han inte den här gången reser han direkt från öknen och Sydamerika till vintern i Monte Carlo.
För en comeback i WRC.
Annas Motor - Veckans snackisar 5 januari 2019
Pole position
Michael Schumacher
I veckan fyllde F1-legendaren 50 år och hyllades bland annat av Mercedes stallchef Toto Wolff som påpekade att Schumacher under sina tre år i teamet lade grunden till de fem senaste årens VM-titlar.
2) Sebastien Loeb
En annan legendar har en tuff månad framför sig. Han inleder januari med Rally Dakar för att sedan köra WRC-premiären i Monte Carlo.
3) Pontus Tidemand
Han kör WRC i år, han kör en bil från M-Sport i säsongens två inledande deltävlingar i Monte Carlo och Sverige.
4) Renault
Som det ser ut nu inleder det franska teamet årets F1-presentationer den 12 februari, därefter följer Racing Point den 13, McLaren den 14 och Ferrari den 15 februari. Den 18 februari inleds testerna.
5) Johan Kristoffersson
Världsmästaren i rallycross kör på både stora och mindre arenor. I Race of Champions den 19-20 januari möter han band annat Mick Schumacher och Sebastian Vettel. Ett par dagar senare ställer upp i Bergslagsrallyt som en del av uppladdningen inför Rally Sweden.
6) Fernando Alonso
2018 ska 37-åringen avsluta säsongen i WEC och köra Indy 500 med McLaren, men vad händer sedan? Just nu förbereder han sig för Daytonas 24-timmarslopp och funderar över vilka alternativ han har.
7) Linus Lundqvist
Han vann brittiska F3, det gav honom en plats i det klassiska 24-timmarsloppet i Daytona, USA. I helgen genomför han sitt första test.
8) Ana Carrasco
Spanjorskan vann VM-titeln i Supersport 300 och stannar i den lättaste klassen även 2019, men får en plats hos Provec. Det betyder att hon kör för samma team som världsmästaren i Superbike, Jonathan Rea.
9) Sergei Sirotkin
Han lämnade F1 och Williams, 2019 testar han Formula E för Mahindra och funderar på att köra DTM.
10) Jac Villeneuve
Den förre F1-mästaren kör hela säsongen i Euro NASCAR 2019.
Motorstopp
2021
Då kommer nästa stora regeländring i F1, det är två säsonger dit men redan nu pratar team som Racing Point, Sauber, Renault, McLaren och Williams om hur den förändringen ska hjälpa dem att ta en plats i toppen. Låt oss bara hoppas att de två kommande säsongerna inte bara blir en trist transportsträcka.