Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Signe, Signhild

McLaren anklagar Red Bull för fusk

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-07

McLaren kritiserar
Red Bulls framvinge

McLaren anklagar Red Bull för fusk.

– Våra chefer undrar om Sebastian Vettels bil har varit godkänd under säsongen, säger Lewis Hamilton.

– Det har vi meddelat FIA.

Lewis Hamilton och Martin Whitmarsh

Red Bull har dominerat en stor del av F1-säsongen, framförallt under kvalen. Enligt McLaren har det österrikiska teamet kört med en regelvidrig bil under delar av säsongen. FIA har testat framvingarna vid flera tillfällen. Red Bull klarade de första testerna, då genomfördes ännu tuffare tester och teamet klarade dem också. Men enligt McLaren har det gjort att Red Bulls bilar inte längre är så överlägsna som de var i somras.

– Det kan vara en tillfällighet, men det är rätt märkligt, säger McLarens teamchef Martin Whitmarsh till Auto Bild.

Inte så överlägsen längre

Red Bull har hela tiden betonat att de inte var tvungna att göra några större förändringar på bilen för att klara de hårdare testerna och att deras bil inte alls har försämrats, men bilen faktum är att bilen inte längre är lika överlägsen som den var i Budapest i somras.

Då påstod flera konkurrenter att Red Bulls framvinge i stort sett låg på asfalten.

– Jag frågade FIA om vi kunde använda oss av frontvingar som vidrör underlaget och det tydliga svaret var nej. Det som vi inte får göra, det får inte de andra heller göra. Om man sänker framvingen med 20-30 millimeter så tjänar man ungefär en sekund per varv, menar Martin Whitmarsh.

Det var ungefär det avståndet som de båda Red Bullbilarna hade till sina konkurrenter i kvalet till Ungerns GP. McLarens Lewis Hamilton var 1,7 sekunder efter Sebastian Vettel som hade pole och han var åtta tiondelar bakom Fernando Alonso, Ferrari.

– Red Bull och Ferrari hade ett par riktigt starka lopp där innan testerna och vi tappade positioner.

”Kanske var vi inte smarta nog”

Med det vill Martin Whitmarsh ha sagt att VM-kampen hade kunnat se annorlunda ut, nu har han sina förare på tredje och femte plats. Lewis Hamilton är längst fram av dem, 20 poäng efter ledande Mark Webber.

– Kanske var vi inte tillräckligt smarta eller tog vi inte tillräckligt stora risker, säger Martin Whitmarsh.

– Men när systemet är förbjudet så ska ingen få använda sig av det.

Följ ämnen i artikeln