Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Konrad, Kurt

Ericsson kraschade hårt i Belgien

Publicerad 2015-08-21

”Jag är okej”

Marcus Ericsson var på väg mot en mycket bra varvtid.

Då tappade han kontrollen över bilen och kraschade.

– Jag gjorde ett misstag, säger han.

Följ ämnen
Formel 1
Ericsson kör en blågul Sauber.

Sauber har fått en ny uppdatering till motorerna inför Belgiens GP och precis som förväntat kunde både Marcus Ericsson och Felipe Nasr köra betydligt snabbare än tidigare. Under den andra tidsträningen satte båda förarna fina varvtider, men när ungefär tio minuter återstod av träningen tappade Marcus Ericsson kontrollen över sin F1:a och kraschade hårt in i däcksbarriären och bilen fick rejäla skador.

– Jag är okej, meddelade svensken över radion.

– Jag slog i muren hårt, jag är ledsen.

Förarmiss

Bilen transporterades tillbaka till garaget och Saubers team kommer att behöva arbeta hårt under natten för att få i ordning på bilen till det tredje passet som startar i morgon förmiddag.

–Tyvärr gjorde jag ett misstag i Pouhon, jag hamnade på gräset intill kantstenen och kunde inte styra bilen. Jag for in i däcksbarriären, berättar Ericsson.

– Jag vill be teamet om ursäkt för det arbete som jag har orsakat. Det kan hända när man kör racerbil, men det är ändå frustrerande när det händer. Det var en positiv dag för oss fram till kraschen och vi kan ta med oss många bra sager till resten av helgen.

Uppdateringen av motorn väntas göra bilen runt fyra tiondelar snabbare per varv, enligt Ericssons teamkollega Felipe Nasr och förhoppningen är att teamet ska ta sig uppåt i fältet och vara med och slåss om poängplatser under söndagens lopp.

– Vi förväntar oss en ­bättre prestanda, det gäller inte bara motorn utan även hur det är att köra bilen, ­säger svensken.

– Denna bana ska passa bilen bättre än de tidigare och jag hoppas att vi kan ­finnas med mitt i fältet och att vi ska kunna vara med och kämpa om poäng.

Nico Rosberg, Mercedes, var snabbast under de båda passen på den över 7 km långa banan Spa-Francorchamps, men tysken hade problem och han tvingades också avsluta passet i förtid sedan hans högra bakdäck exploderat när ungefär 25 minuter återstod av passet.