Nu blir F1 allt lättare

Publicerad 2014-12-06

Minimivikten höjs – fler lopp införs till 2015

Efter ett år av kalori räkning slipper Marcus Ericsson den extrema bantningen.

Till nästa år höjs minimivikten inom F1.

– Det känns otroligt skönt, säger svensken.

Följ ämnen
Formel 1
Lewis Hamilton vann i år

Årets F1-säsong är över, men förberedelserna inför nästa pågår för fullt och i veckan klubbades de nya reglerna för den kommande säsongen igenom.

Bland annat försvinner de dubbla poängen som delades ut i säsongsfinalen, det blir ingen stående start bakom säkerhetsbilen och dessutom ändras straffsystemet, den förare som nästa år ska flyttas tillbaka i startordningen för att ha bytt för många komponenter i till exempel motorn måste avtjäna straffet under en tävlingshelg.  Under 2014 togs straffet med till nästa helg, om en förare exempelvis kvalade in som 18:e man och inte kunde flyttas tillbaka alla platser tog han med sig straffet. 2015 omvandlas det återstående straffet till ett tidsstraff.

Måste ha körkort

Redan nu bestämde man också att det från 2016 krävs att en förare har fyllt 18 år, har körkort och har kört 300 km i en F1:a för att få en den superlicens som krävs.

När det gäller de tekniska reglerna är de ungefär samma som i år, vilket betyder att nästa års bil blir en evolution av årets modell.

Med en stor skillnad. Minsta vikten på föraren och bilen höjs:

– Spontant så känns det som om det är en fördel att vikten höjs med tio kilo. Det betyder att det blir en mindre nackdel för oss längre förare, säger Marcus Ericsson.

Med sina 180 cm är Ericsson en av de längsta förarna:

– Det har varit ett stort problem i år, vi har tappat prestanda på grund av längden. Helt rätt att göra den ändringen. Inte en dag för sent, säger han.

En annan nyhet är att FIA skrev in Sydkoreas GP i kalendern. Loppet försvann inför 2014. Nu är det tillbaka som säsongens femte lopp, en vecka innan premiären i Europa.

Fem motorer

Enligt reglerna får förarna använda sig av fem motorenheter om det är mer än 20 lopp som är planerade under en säsong, med Sydkoreas GP blir det 21 år 2015. Men, är det 20 lopp inför säsongen måste de klara sig på fyra annars flyttas de tillbaka i startuppställningen.

Pole position

1. Andreas Eriksson

Hans Olsbergs MSE vann märkes-VM i rallycross och hans 18-årige son Kevin fick chansen i deltävlingen i

Argentina och slutade trea, bakom segrande Petter Solberg och letten Reinis Nittis, även han 18 år.

2. Joakim Ljunggren

Endurostjärnan lämnar VM. Det gör att vi får se mer av honom i Sverige. Han ska köra hela SM-serien och extremtävlingar, bland annat Novemberkåsan och Gotland Grand National.

3. Sebastian Vettel

Han har fyra VM-titlar med Red Bull och nu har han gjort sitt första test i en Ferraribil.

4. Felix Rosenqvist

Han testade för Mercedes DTM-team i Jerez, Spanien. 23-åringen var en av fem unga förare som fick chansen.

5. Mark Webber

Den tidigare F1-föraren kör långlopps-VM och i Brasilien krokade han i Ferrarin med Matteo Cressoni och kraschade i muren. Webbers bil slog i med sidan först, hade han slagit i med fronten först hade det kunnat sluta riktigt illa. Båda bilarna totalförstördes och Webbers bild började brinna. Men den tidigare Red Bullföraren hade tur: Det var islagsvinkeln som räddade mig, twittrade han.

6. Nico Hülkenberg

F1-föraren kör för Force India nästa år, men han gör också inhopp för

 Porsche i långlopps-VM. Han ska köra Spas 6-timmars och LeMans 24-timmars

lopp.

7. Mads Östberg

Citroën satsar på kontinuitet. Norrmannen och hans kartläsare Jonas Andersson stannar i WRC-teamet. Kris Meeke kör den andra bilen och till VM-premiären ställer Citroën även upp med den flerfaldige mästaren Sebastien Loeb.

8. Jules Bianchi

FIA har utrett F1-förarens olycka och konstaterar att han körde för fort vid olyckstillfället och att det var ett tekniskt problem på bilen. Bianchi tappade kontrollen över bilen i regnet på Suzuka, han hade en hastighet på 150 km/h när han körde in i en hjullastare. Olyckan skedde i oktober, men Bianchi har fortfarande inte återfått medvetandet.

9. Fernando Alonso

Han har ännu inte presenterats som ny förare för McLaren och nu ryktas det om att han förutom F1

dessutom ska köra LeMans 24-timmars.

10. Elit Vetlanda

Svenska mästarna i speedway måste ändra i sina kalendrar. Finalerna 2015 flyttas till månadsskiftet september/oktober för att inte krocka med premiären av ishockeyligan SHL.

Rekordmånga lopp under 2015-års Formel 1-säsong

15 mars: Australien (Melbourne)

29 mars: Malaysia (Sepang)

5 april: Bahrain (Sakhir)

19 april: Kina (Shanghai)

3 maj: Yeongam (Sydkorea)

10 maj: Spanien (Barcelona)

24 maj: Monaco (Monte Carlo)

7 juni: Kanada (Montreal)

21 juni:  Österrike (Red Bull Ring)

5 juli: Storbritannien (Silverstone)

19 juli: Tyskland (Nurburgring)

26 juli: Ungern (Budapest)

23 augusti: Belgien

6 september: Italien (Monza)

20 september: Singapore

27 september/4 oktober: Japan (Suzuka)

11 oktober: Ryssland (Sochi)

25 oktober: Mexiko (Mexico City)

1 november: USA (Austin)

15 november: Brasilien (Interlagos)

22 november/29 november: Abu Dhabi (Yas Marina)

Följ ämnen i artikeln