Ericssons nya F1:a - med en hajfena
”Målet att etablera oss mitt i fältet”
Uppdaterad 2017-02-21 | Publicerad 2017-02-20
Här är bilen som ska göra Marcus Ericsson lycklig.
Sauber C36.
– Vi har tagit de första stegen för att bygga en stabil grund för framtiden, säger teamchef Monisha Kaltenborn.
I dag var Marcus Ericssons F1-team Sauber först ut med att presentera sin nya F1:a. Årets bilar ser väldigt annorlunda ut jämfört med sina föregångar eftersom det återigen gjorts stora förändringar i reglementet och Saubers bil är inget undantag.
Däcken är så breda som möjligt medan bilen är så smal som möjligt.
Den nye tekniske direktören Jörg Zander, som de senaste åren arbetat med Audi i långbane-VM, vill använda det nya reglementet för att få en rejäl nystart.
– Vi tittar mer mot att hitta en stabil aerodynamik är att maximera downforce, säger han.
Har vunnit VM
Zander stora erfarenheter från F1, han var chefsdesigner hos BMW-Sauber 2006 −2007 och han var med och tog fram en världsmästarbil till Brawn 2009. Men han har nyligen anslutit till Sauber och har inte haft något större inflytande på årets bil, hans uppgift blir istället att se till att man får fram de uppdateringar som krävs.
– Bilarna har ökar från 180 cm till två meter i bredd och däcken är 25 procent bredare. Framvingen är bredare, precis som bakvingen, dessutom är diffusorn större. Det betyder att vi får mer downforce, bättre grepp och det ger en snabbare varvtid, säger han.
– I grunden är det så att de stora teamen har en fördel när man gör om reglerna, men samtidigt så blandar man om korten vilket gör att alla får större chanser att lyckas.
Hajfena
Bilen har klarblå färg, men de gula inslagen från fjolårets sponsor är borta. Bakvingen ligger, precis som reglerna föreskriver 15 cm lägre än i fjol och den är också 20 cm bredare. Framvingen är bredare än tidigare och den kommer också att utvecklas under försäsongen och tittar man på airboxen känns den rundare än den som fanns på fjolårets bil. Dessutom är den svarta fenan som sitter bakom cockpit ett nytt inslag. Den påminner lite om en hajfena.
Men allt är inte nytt.
Sauber väljer att köra med Ferraris motor från 2016.
– Det är ett system som redan är testat och därmed är också tillförlitligheten högre under inledningen, säger Zander.
– Det var en fördel för oss att behålla den motorn och kunna bygga bilen kring den. Man kände till den, växellådan och vilken kyla som behövdes.
Mållet - poäng
Teamets målsättning är att lämna bottenträsket och bli ett stabilt stall mitt i fältet, kunna ta platser i Q3 och slåss om poäng.
– Det är tydligt att vi måste förbättra oss, säger Kaltenborn.
– Sauber C36-Ferrari har vi en bra grund att stå på så att vi kan utveckla bilen under säsongen. Det är viktigt att vi etablerar oss mitt i fältet.
Marcus Ericsson har fått en ny teakollega till årets säsong, Pascal Wehrlein, som stöttas ekonomiskt av mästarteamet Mercedes, har vunnit DTM och kört F1 för Manor. Tysken har dock skadat ryggen under en jippotävling och kommer inte att köra de första testerna som inleds nästa vecka.