Anklagar Mercedes för däckfusk

Publicerad 2013-05-29

Genomförde hemligt däcktest, nu protesterar mästarstallet Red Bull: ”De har skaffat sig en fördel”

Nico Rosberg vann i Monaco i helgen.

Mercedes bröt mot testförbudet.

Det hävdar Red Bull.

Därför anser mästarna att de också ska få testa – och att Mercedes bör straffas.

– De har skaffat sig en fördel för resten av säsongen, säger Helmut Marko.

Efter F1-loppet i Barcelona, där Mercedes hade första startled, men rasade genom fältet eftersom de hade ett för stort däckslitage, stannade tyskarna kvar och testade på banan. Detta sedan däcktillverkaren Pirelli bett om hjälp eftersom man ska utveckla nya däck till den kommande tävlingen i Kanada och prototyperna inför 2014.

Egentligen har Pirelli en gammal F1:a från Renault (2010) att testa med eftersom det är testförbud för alla bilar från de två senaste säsongerna (2012 och 2013) men detta testet genomfördes med F1 W04, årets Mercedes.

– Just då verkade det vara ett bra alternativ eftersom deras bil sliter hårt på däcken och vi ville veta hur vi skulle lösa det problemet till 2014, säger Pirellis Paul Hembery till motorsporttotal.

– I alla kontrakt med FIA är en sådan 1000 km tester tillåtna, även i rally-VM. Det är tillåtet när det handlar om att testa framtida produkter.

Red Bull protesterar

Detta håller dock inte stallen med om och redan innan Monacos GP, som Mercedes Nico Rosberg vann, lämnade Red Bull in en protest.

– Det hette att det skedde i samförstånd med FIA (internationella bilsportförbundet), men för oss var det klart att det handlade om ett regelbrott. Därför hade jag ett möte med Ferrari redan under söndag morgon och vi diskuterade vad vi skulle göra. Det man kan göra, sett till sportens reglemente, är att protestera, säger Marko till Servus TV.

– Det handlar inte om att protestera mot segern i Monaco, därför lämnade vi in protesten före loppet.  Vi protesterar mot testerna, inte mot Nico Rosbergs seger.

Han hävdar att 1000 km-testet enbart är godkänt om alla stall är medvetna om att testet ska genomföras och även godkänner det, så var det inte i det här fallet. Mercedes genomförde testerna i hemlighet.

– Självklart är det en fördel direkt efter testet också, framförallt när man gör det direkt efter en tävling på samma bana och kan jämföra all den data man har från loppet. Man ser var man har haft problem och kan direkt mäta vilka förbättringar det blir, säger Marko och i talkshowen Hangar-7 hävdar han:

– Detta är en fördel som de kommer att ta med sig under resten av mästerskapet. Vi har inte en chans att hämta in det.

Mästarna fick frågan - avböjde

Red Bull fick frågan om de ville genomföra testet åt Pirelli, men de tackade nej med motiveringen att man som VM-ledare inte ville ta sådana risker och bryta mot reglerna. Men nu är man irriterade och vill också genomföra testerna:

– För det första vill vi ha ett förtydligande om vad som gäller, för så som det framställt nu å så handlar det om ett regelbrott och det är inte okej, för börjar man så gör alla vad de själva vill, säger Marko.

– Sedan vill vi också ha den fördel som Mercedes. Det ger ju dem inte bara fördelar i Monaco och Kanada, kunskapen har de med sig hela året.

Därför kräver han att Red Bull också får testa 1000 km.

– Om det är möjligt att alla får testa under lika förhållanden vill vi också göra det. Rent logiskt vore det bäst efter loppet på Silverstone. Då tappar vi två lopp till innan vi är på samma nivå igen.

Inför F1-loppet i Barcelona, där Ferrari och Fernando Alonso vann, genomförde italienarna ett liknande däcktest, men skillnaden är att de använde sig av Ferraris 150° Italia från 2011 och den omfattas inte av testförbudet.

FIA behandlar nu protesten.

Följ ämnen i artikeln