Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Lovisa, Louise

Mercedes ställer in utvecklingen 2011

Uppdaterad 2011-08-15 | Publicerad 2011-08-10

Det har strulat för mycket

Mercedes ställer in resten årets utvecklande av bilen.

Mercedes ställer in utvecklingen av bilen.

Årets bil har för många fel.

Därför måste det satsa på 2012.

Till tävlingen på Silverstone i juli kom Mercedes med sin senaste stora uppdatering av bilen. Det kommer också att vara årets sista. Nu kommer det bara att göras finjusteringar.

Till tävlingen i England förändrades avgassystemet och finns numera på ungefär samma ställe som de flesta andra stall har dem.

”Måste lära oss förstå”

Men detta har ställt till stora problem för aerodynamiken.

- Nu måste vi lära oss att förstå det nya konceptet, säger stallchefen Ross Brawn till auto, motor und sport.

Än så länge har det inte varit någon större framgång och Mercedes är långt i från toppen. De drömmarna om segrar som stallet hade inför säsongen har förarna kunnat glömma. Nico Rosberg sa nyligen att plats sju är som en seger för honom.

- Bilen är felbyggd i grunden och det går inte att lösa alla dem helt, säger en anonym källa från Mercedes till tidningen.

Avstånden mellan hjulen skiljer sig

Bilen har problem med aerodynamiken, med däckslitaget och med den bakre hjulupphängningen. Ett problem sägs vara avståndet mellan hjulen, som är det kortaste i fältet. Det skiljer exempelvis 27 centimeter mellan McLaren och Mercedes. Hos Mercedes ville man ha en kortare bil så att luften snabbare skulle komma till den bakre delen av bilen, men det har ställt till problem eftersom när bilen är fulltankad.

- Då ligger tyngdpunkten högre och det gör att vi sliter hårdare på däcken än våra konkurrenter och det  gör i sin tur att det är svårt att hitta rätt inställningar på bilen. Antingen fungerar det i kvalet eller också så fungerar det i tävlingen, säger Ross Brawn.

Detta tänker Mercedes förändra till nästa säsong:

- Hade vi gjort om det i dag så hade vi byggt en längre bil, erkänner Brawn.

Följ ämnen i artikeln