Trots olyckan – F1 är en säker sport

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-27

Skadorna är svåra och han är nedsövd.

Men Felipe Massa ska vara tacksam.

För att han lever och för att F1 trots allt är en säker sport.

Det är enkelt att efter lördagens olycka i kvalet till Ungerns GP och efter gårdagens flygande däck skrika högt om att säkerheten måste förbättras och att F1 är en livsfarlig sport.

Att skriva svarta rubriker om att det brister i säkerheten.

Men det tänker jag inte göra.

Istället vill jag vända på det och säga att det faktiskt är tvärt om.

F1 är en säker sport. Annars hade varken Robert Kubica eller Felipe Massa varit i livet.

När Robert Kubica smällde i Kanada för två år sedan var det många som trodde att F1 skördat sitt nästa dödsoffer. Men så var inte fallet, polacken gjorde comeback efter att bara tre veckor och han klarade sig utan några svårare skador. Det kan han tacka säkerhetsarbetet inom sporten för.

Faktum är att F1 inte har haft ett enda dödsfall sedan den svarta helgen på Imola 1994 när både Roland Ratzenberger och Ayrton Senna förlorade livet och sedan dess har säkerhets-arbetet varit enormt prioriterat.

Den fruktansvärda helgen fick sporten att inse att säkerheten är en del av den, precis som de höga hastigheterna, de snäva kurvorna och de tuffa omkörningarna.

Sedan dess har både bilarna och skydden blivit bättre och faktum är att för tio år sedan hade Felipe Massa aldrig överlevt en smäll som den i lördags. Fjädern hade borrat sig igenom hjälmen och föraren hade inte haft en chans.

Lever – tack vare skyddet

Nu gjorde den inte det, tack vare huvudskyddet.

Så länge det finns motorsport så kommer det att finnas olyckor, det är en del av spelet och alla som ställer upp är medvetna om riskerna. Det handlar om att minimera riskerna för att någonting ska hända, utan att för den sakens skull förstöra sportens själ.

Det är farligt att köra F1, men det är också farligt att köra alpint störtlopp eller att segla Sydney-Hobart race.

Det är också farligt att köra husvagn på autobahn, vilket jag blev smärtsamt medveten om i går när jag körde förbi en kvaddad bil med husvagn som var upptryckt likt ett pappersark mot vägräcket på A3.

Fruktansvärd otur

Felipe Massa hade en fruktansvärd otur att han råkade träffas av den där fjädern och oturen är nästan omöjlig att skydda sig emot. Men tack vare säkerhetstänkandet så lever han.

Och det är fortfarande 15 år sedan en förare avled under ett F1-lopp.

Det finns många betydligt säkrare idrotter som har en sämre statistik.

Ett däck lossnade från Fernando Alonsos bil i går. Det är rent slarv. Att Renault stängs av ett lopp är helt rätt och med tanke på incidenterna de senaste två veckorna är det ett milt straff för ett sådant slarv.

Följ ämnen i artikeln