Formel 1-förarna tvingas hetsbanta

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-07

Häftigare lopp på bekostnad av vikten: ”Orättvist”

F1 ska bli häftigare för publiken.

Därför måste förarna hetsbanta.

– Jag har gått ner sju kilo på sex veckor, mer klarar min kropp inte av, säger VM-fyran Robert Kubica.

Den stora nyheten inför årets F1-säsong är KERS, ett system som sparar energi och som ger föraren 82 extra hästkrafter under 6,7 sekunder varje varv. Tanken är att det ska ge fler omkörningar och göra sporten ännu mer underhållande.

Men det finns en stor nackdel.

KERS väger någonstans mellan 30 och 40 kilo och den totala vikten för förare och bil är precis som i fjol 600 kg under loppet.

Det gör att förarna tvingas banta för att KERS ska få plats ombord – för stallen vill ha bilen så lätt som möjligt för att kunna göra den så snabb som möjligt.

– Egentligen hade man behövt anpassa bilens minimivikt till KERS, säger BMW:s stallchef Mario Theissen till tyska Auto, motor und sport.

– Framförallt är det enormt orättvist för förarna eftersom det har med deras storlek att göra.

I sitt stall har han Robert Kubica, fjolårets VM-fyra som är en av fältets längsta förare, 185 cm, och Nick Heidfeld som är 20 cm kortare och tio kilo lättare.

Polacken tvingades redan i fjol banta för att få ut max av bilen, då kunde BMWs konstruktör sänka bilens tyngdpunkt med 15 cm och han var säsongens överraskning. I vinter har han tvingats ner till en vikt under 70 kg och mer går inte om hans kropp ska klara av att stå emot de G-krafter som den utsätts för under ett lopp.

– Jag kan inte banta mer, säger han till Kölner Express.

”65 kg vore bra”

F1-förarna behöver vara enormt vältränade för att klara av att behålla koncentrationen i den varma cockpiten och för att orka genomföra ett lopp, utan att riskera sin egen eller någon annans säkerhet.

– KERS väger 35 kg och bilen får ha samma minivikt som i fjol, det gör att det blir en en stor nackel för stora och tunga förare. Jag är 185 cm och kan inte väga under 69 kg om jag ska klara av de fysiska påfrestningarna. Det går inte.

Ferraris förre världsmästare Kimi Räikkönen har gått ner från 71 kg till 68 kg, medan hans lille teamkollega Felipe Massa som bara är 166 cm lång redan 2008 vägde 59 kg och slipper banta. Renaults Fernando Alonso som vägde 70 kg i höstas har gått ner fyra kg, men måste ner minst ett till.

– 65 kg vore bra, säger sjukgymnasten Fabrizio Borra till tidningen.

”Tvingades räkna kalorier”

Renault andreförare Nelson Piquet har bantat bort 1,5 kg till årsskiftet, men skickades på en veckas extra träningsläger för att bli av med ytterligare vikt.

– Viktreglerna är enormt orättvisa, de längre förarna motarbetas, säger Nico Rosberg, Williams, som gått ner två kilo (178 cm och numera 69 kg).

– Jag har bantat och tvingades till och med räkna kalorierna under julhelgen. Förarföreningen GPDA borde diskutera detta. Det borde finnas olika vikter beroende på förarens storlek, men ett sådant förslag kommer de små förarna säkerligen att göra allt för att förhindra.

Följ ämnen i artikeln