”Jag ber alla fans om ursäkt”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-04

Toyotachefens förklaring till F1-avhoppet

En sammanbiten Akio Toyoda under en presskonferens då Toyotas beslut att dra sig ur F1 offentliggjordes.

Toyota lämnar F1.

– Det var ett svårt beslut, men det är ofrånkomligt, säger koncernens president Akio Toyoda.

I fjol var det Honda, i somras var det BMW, nu lämnar även Toyota Formel 1. Både som team och som motorleverantör.

– Redan i fjol när det ekonomiska läget försämrades funderade vi på att lämna och nu har vi bestämt oss, säger presidenten till motorsporttotal.

– Vårt beslut hade varit det samma även om vi hade vunnit ett lopp i år. Men det faktum att vi inte kan ge våra förare chansen att tävla nästa år är tråkigt.

Toyota har varit med i F1 sedan 2002, då under ledning av svensken Ove Andersson, men under de 140 GP-tävlingar som teamet deltagit i har de aldrig vunnit ett enda lopp. De har tagit 278,5 poäng och kört in tre polepositions och fem andraplatser.

– Jag ber alla Toyotafans om ursäkt över att vi inte hade möjlighet att nå de resultat som vi hade hoppats på.

Ingen överraskning

Det är ingen överraskning att stallet lämnar F1, Sportbladet skrev bara för någon dag sedan om planerna och teamet har ansetts vara en mycket tveksam kandidat eftersom budgeten varit fältets största, runt två miljarder kronor, men man inte nått några resultat.

Vad som händer nu är oklart, Toyota förband sig i somras att stanna i F1 till 2012 men lämnar serien vid årsskiftet. Förarna Timo Glock och Jarno Trulli får leta efter nya arbetsgivare.

Om man hittar en köpare till teamet finns det en chans att det ställer upp under ett annat namn 2010, precis som det före detta Hondateamet gjorde under namnet Brawn i år. Men om man inte gör det finns det en chans för Peter Saubers team, tidigare BMW, att ställa upp. Qadbak har köpt teamet och står som 14:e stall berett om det finns en friplats till F1 2010.

I veckan hoppade även däckleverantören Bridgestone av och serien har ingen däckleverantör efter 2010.

Följ ämnen i artikeln