De ska ro över Atlanten – på färre än 40 dagar

Publicerad 2013-09-29

Svenskarna Stefan Erlandsson och Erik Grafström ger sig på världsrekordet

Det räknas som en av världens tuffaste oceanroddar.

Men inte nog med det, Stefan Erlandsson och Erik Grafström ger sig på det som ingen annan parrodd har lyckats med – att korsa Atlanten i roddbåt på färre än 40 dagar.

– Jag räknar med en sjuhelvetes upplevelse, säger Erik Grafström till Sportbladet.

Den 2 december går startskottet av 2013 års upplaga av "Atlantic Rowing Race". 21 båtar ska ros från La Gomera (Kanarieöarna) till Barbados och i en av båtarna sitter Stefan Erlandsson och Erik Grafström. De gamla lumpenvännerna planerar att göra det som ingen annan parrodd tidigare har gjort – att ta sig över världshavet på färre än 40 dagar.

"Klart vi kommer över"

– Vi är ju lite knäppa. Vi tänker att "klart vi kommer över". Det kommer inte att bli riktigt så enkelt men det är en sådan inställning man måste ha. Vi kan inte tänka att "det är svårt att ro över Atlanten", då tar man inga världsrekord, säger Stefan Erlandsson.

– Men får vi en femton meter hög våg bakom oss som slår runt oss, då är det illa, tillägger han.

Han får medhåll av Erik Grafström.

– I våra huvuden har vi redan rott över. Det är så man måste tänka, säger han.

Ensamheten – både tjusning och fara

Vad som väntar under den 4 800 km långa färden är fantastiska naturupplevelser – men också tiometersvågor under stormar. Det enda som skiljer Stefan Erlandsson och Erik Grafström från Atlantens djup är en 7,4 meter lång och 1,9 meter bred roddbåt.

– Den största tjusningen är också den största faran. Naturupplevelsen och ensamheten, tänk att vakna till ett lugnt hav med kaskelottvalar som hoppar vid båten. Känslan av att det är 2 000 km till närmaste fastland. En otroligt häftig känsla. Men fem timmar senare, när vädret har växlat och vågorna stiger – då är ensamheten fortfarande där, och det är fortfarande 2 000 km till land, säger Stefan.

Och att tämja Atlanten är ingenting man gör i första taget.

– Man måste vara ödmjuk. Även om vi är lite kaxiga när vi säger att vi ska ta världsrekordet så är vi en lite flugskit i jämförelse med havet. Vi har ingenting att sätta emot. Det har vi en oerhörd respekt för.

Ror i skift

För att klara rekordet får de aldrig låta båten vara stilla. De ska ro i skift och kommer att vila mellan två och en halv och tre timmar åt gången, när de inte ror tillsammans.

– Taktiken är att vi har ett strikt schema hela tiden. Man vet alltid vad man ska göra, så det inte blir några konstigheter eller diskussioner, säger Erik Grafström.

– Den vanligaste anledningen till att ett lag bryter är konflikt, flikar Stefan in.

Tar lång tid för räddningsbåtar

Om olyckan är framme kan det dröja lång tid innan hjälp kommer. Ofta är det något förbipasserande lastfartyg som får plocka upp roddare, vilket inte är så populärt.

– Det kostar väldigt mycket att stanna och vända ett sådant. Tänk dig själv, att höra "mayday" i radion och så är det något jävla idiot som är ute och ror, säger Stefan Erlandsson och skrattar.

Men att avbryta kommer inte på fråga i första taget.

– När vi väl står där på startlinjen kommer vi att ge 110 procent. Vi ska bli bäst i världen.