Vem har lyckats få Foppa att bete sig som en tv-kåt fjortis?

Den här veckan handlade om Stockholms nya opera, nya fotbollsarena och sportstjärnor som förvandlas till kalkoner i reklamen.

Saker som inte behövs, med andra ord, men som ändå bara blir fler och fler...

Lite handlade det självklart också om den ohyggligt stora frågan ifall Therese Alshammar är så stor som Jerring-priset antydde – eller om själva priset kanske rentav är alldeles för stort för Idrottsgalan.

Mer om det, men jag tror vi måste börja med reklamen.

Har ni sett Henrik Lundqvists nya reklam för mjällmedel?

Herregud... vem är det som bestämmer att idrottsstjärnorna måste bete sig som töntiga amatörer så fort det kommer till reklamen?

Jag bara frågar.

Pernilla och Kajsa har vi tidigare sett förvandlas till kalkoner.

Nu är det Henriks tur.

Det blir ännu värre ...

Ingen har väl heller kunnat undgå att se den där gräsliga historien med Erica Johansson som vevas just nu i tv. Hon äter nåt som ser äckligt ut och så blir hon precis lika pigg som hon ändå alltid brukar vara.

Sen springer hon i väg i skogen men hon klarar inte ens av att springa som en skådis som försöker springa som en idrottare, utan ser snarare ut som om hon försöker skådespela som ett dagisbarn.

– Man får sånt spring i benen, stolpar hon fram och jag kan köpa att hon inte kan prata som en skådis, men herregud, hon borde i alla fall kunna springa som sig själv...

Ja ja.

Men det blir ännu värre. Har ni sett Peter Forsberg och Per Elofsson i TV3-reklamen för nåt nytt skit­program?

Foppa är på gymnasienivå

Herregud. Vem har lyckats få Foppa att bete sig som en tv-kåt fjortis och kasta ut en tv på gatan? Det är gymnasienivå på den kreativiteten.

Jag trodde Foppa var en kille som höll på sin värdighet.

Och Per Elofsson, av alla, gör sen samma sak. Elofsson som fick cred och ett nytt liv tack vare Mästarnas mästare och är så briljant som studio­expert i Vinterstudion – plötsligt är han en töntig och förvirrad fjortis.

Tuff shit.

Jag gissar att TV3 sagt till Elofsson att Foppa minsann bjuder på sig själv så det borde du också kunna göra. Och sen sa de samma sak till Foppa.

Grupptryck. Nån annan rimlig förklaring till dessa kalkoner kan inte finnas annars.

De borde ha tackat nej

Jag tackar ofta nej till olika tv-program, oftast för att de är över min värdighet. Foppa och Elofsson borde ha tackat nej till TV 3-kalkonen för att den är under deras värdighet.

Louise Karlsson är den enda som får godkänt för sin Vitaepro-reklam. Hon låter i alla fall inte som en kalkon som tror att den är en skådis.

Så var det det här med operan.

Stockholm behöver ett nytt operahus, skriker DN och operafolket.

Djurgården Fotboll säger att de måste få bygga en ny arena för att kunna konkurrera. Samtidigt byggs det två nya arenor i Solna och vid Globen.

Egentligen behövs det inte en tredje ny arena – och det behövs knappast en ny offentligbetald arena för en konstart som opera som redan får 350 miljoner i stadsunderstöd.

Slå ihop arenan och operan

Mitt förslag är lika enkelt som allvarligt:

Slå ihop de båda projekten – det kan en smart arkitekt lösa. Ge Djurgården och Operan en tomt på bra plats. Sen får de ta fram ett förslag med gemensam byggnation och fixa finansieringen själva.

Det sägs att Stefan ”H&M” Persson ska finansiera Dif:s nya arena. Han vill säkert bli odödlig genom det här nya projektet – på Djurgården eller Östermalm.

Och han äger 170 miljarder kronor så han har råd.

Två flugor i en smäll. Två arenor som inte behövs, men kan vara trevliga.

Inget skattebetalarna ska betala, men tillsammans blir det oemotståndligt och gratis för skattebetalarna.

Therese Alshammars vecka då?

Årets Jerring-upplaga kändes inte seriös. Håller inte omröstningen på att bli för stor för Idrottsgalan och döda de övriga priserna?

Som det nu var drunknade ju alla andra klasser i Jerring.

När orienteringen kuppade in ­Annichen Kringstad 1981 fanns ingen idrottsgala att störa.

Eller när Black Army kuppade Kai Nurmi till en åttondeplats 1982.

Apropå Hammarbys värningar av barn:

Något säger mig att Johan Lager, som utpekas som den ansvarige för klubbens nya taktik, haft liknande problem hos sina tidigare arbetsgivare BP, AIK och Boo. Aggressiva värvare allihopa.

I AIK lär han ha fått smeknamnet ”Skopan”.