Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Bernhard, Bernt

”Kan bli farligt som det är nu”

Publicerad 2013-01-23

Kritik mot nya VM-banan i Falun

Hellner plockar i utförsbacken.

FALUN. I samband med SM testade landslagsstjärnorna de nya VM-banorna i Falun - och var inte helt nöjda med den nya svåra utförsbacken.

– De måste göra kurvorna med doserade och mer åkvänliga, säger Marcus Hellner.

– Kommer man 50 man i en massstart nedför skulle jag säga att det kan bli farligt som det är nu, säger Daniel Richardsson.

Följ ämnen
Längdskidor

Förberedelserna inför skid-VM i Falun 2015 pågår för fullt. Veckans SM-tävlingar, skiathlon i går, blir ett viktigt test för arrangören. Delar av banorna är nya.

Dels är den klassiska Mördarbacken i Falun ännu mer mördande. Vidare finns den en ny, svår och teknisk utförsbacke.

Nöjd med "Mördarbacken"

Marcus Hellner, starkast av alla i klättringen i Tour de Skis backe, gillade den nya "Mördarbacken"

– Den är rätt skaplig nu, den börjar bli tuff. Den är brant på slutet och jag tycker den passar mig bra. Den passar även en åkare som Legkov, säger Marcus Hellner som vann SM-loppet i skiathlon över 30 km.

Utförsbacken däremot som följde efter backen var inte tillräckligt bra och där efterlyser åkarna nu förbättring från arrangörens sida.

– De måste vara väldigt noga med att dosera upp kurvorna, säger Marcus Hellner.

Medveten om bristerna

Daniel Richardsson, tvåa och slagen i spurten av Hellner:

– Det kan blir bra om de bygger upp kurvorna bättre. Har du otur kommer det någon på insidan och tycker ut dig, gäller det VM-guld är det alltid någon som satsar, säger han.

Anki Kjellberg, generalsekreterare för Svenska skidspelen och sportansvarig i VM-organisationen, är medveten om bristerna:

– Det är tre kurvor som vi är medvetna om eftersom markarbetet inte blev gjort i höstas, säger hon.

Varför?

– Det var entreprenören som inte var i hamn så det slutade med en överklagan och då stannade processen. Vi vet att vi inte har facit just nu, säger hon och fortsätter:

– Vi är tacksamma för att vi får mycket feedback från åkarna så utvecklar vi banorna efter det.

Följ ämnen i artikeln