Proffsen drar sitt strå till stacken
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-22
Hjälper sponsorer att överleva den tunga tiden
Finanskrisen slår hårt mot golfarrangörerna världen över.
Nu är proffsen mer aktiva att hjälpa sponsorer att överleva.
– Det surras om det i omklädningsrummen, menar USA-veteranen David Toms.
Damernas USA-tour har stora problem, med fem nedlagda turneringar. Även Europatouren känner av finanskrisen, både på herr- och damsidan.
Och herrarnas PGA-tour i USA förbereder sig för hårda slag, framför allt nästa säsong. Enligt tourchefen Tim Finchem finns ännu inga sponsoravhopp eller nedlagda turneringar, men ett dussin större sponsorer har allvarliga ekonomiska problem i sin dagliga verksamhet och när kontrakt skall omförhandlas under 2010 riskerar arrangerande PGA att tvingas ta till nya grepp för att klara ekonomin:
”Vi är aggressiva i vårt arbete”
– Om krisen svänger före slutet av 2010 är det lugnt, men annars riskerar vi att tappa stora sponsorer, menar Finchem.
– Men vi är aggressiva i vårt arbete att hitta eventuella ersättare. Vi förbereder oss.
Nu står det klart att spelarna på USA-touren ser ut att ta ett större ansvar än tidigare – för att rädda sina jobb.
– De jobbar extra (för sponsorerna) eftersom det är tuffa tider, säger Finchem.
Mer företagsbesök än tidigare
Veckans turnering spelas i New Orleans och en av hemmaspelarna är David Toms, veteran som blev proffs redan 1989.
– Det är mer företagsbesök än tidigare. Förr fick man tvinga ut spelare till sånt, men nu gör alla det frivilligt. Finanskrisen har öppnat ögonen på många, säger Toms.
– Om sponsorer drar sig ur drabbar det alla. Och vi pratar om saken. Det surras om det i omklädningsrummen.