Vettel: ”Det här känns som skit”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-28

Nytt tekniskt fel
för Red Bull-föraren

Sebastian Vettel låg i ledningen men tvingades bryta sedan den ena bromsskivan gått sönder.

Sebastian Vettel var i ledningen.

Men återigen stoppas han av en teknisk defekt.

– Det känns som skit, säger han.

Tysken hade pole position och ledde F1-loppet i Australien klart, detta trots att det regnade och var enormt svåra förhållanden. Redan i starten snurrade Fernando Alonso, Ferrari och berörde Michael Schumacher, Mercedes och Jenson Button, McLaren.

Men ingenting tycktes kunna hota Sebastian Vettel, Red Bull, som var i en klar ledning.

Bromsskivan gick sönder

Men precis som i Bahrain för två veckor sedan stoppades han av ett tekniskt fel. Den gången var det ett tändstift, den här gången var det bromsskivan som gick sönder på det 26:e varvet.

– Jag märkte att jag hade problem med bromsarna två varv tidigare, jag var på väg att åka in i depån för att titta på problemet, men jag kom inte så långt, säger Sebastian Vettel till tyska RTL.

– Jag märkte att det slog lite på vänster sida och så kände jag vibrationer i ratten, i kurva 13 så bromsade jag försiktigt men då exploderade den vänstra bromsskivan. Så kändes det i alla fall, jag kunde bara köra rakt fram.

Tysken var enormt besviken och frustrerad när han svarade på frågorna:

”Enormt irriterande”

– Det är enormt irriterande, men det går inte att ändra på det nu. Men det känns skit, säger han.

– Nu vill jag helst åka hem, men livet går vidare. Jag hade inte kunnat göra något bättre under de svåra förhållanden som rådde här. Hela teamet gjorde allt rätt till bromsen gick. Men det är naturligtvis inte kul att stå där med en sådan skit en gång till efter det som hände i Bahrain.

Så i stället för 50 poäng på kontot har han bara 12 och för BBC antydde han att teamet måste få ordning på tillförlitligheten. Senare har REd Bull uppgett att det inte var bromsskivan som var felet, utan att problemet kan ha varit en hjulmutter eller fälgen.

Följ ämnen i artikeln