Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Efter krascherna – nu byggs skräckbacken om

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-18

Efter Anjas olycka byggs backen om. Det rödmarkerade området på bilden ska hyvlas ner.

WHISTLER. Efter krascherna i störtloppet bygger arrangörerna om det farliga sista hoppet.

Men FIS tävlingschef Atle Skårdal, 44, känner ingen skuld över Anja Pärsons krasch.

– Det är alltid tråkigt när folk kraschar, men jag kan inte ta ansvar för varenda krasch i backen, säger Skårdal till Sportbladet.

Kraftigt snöoväder och dimma över Whistler ställde till förberedelserna för Anja Pärson, som inte har kunnat träna i störtloppsbacken. När tävlingen avgjordes sken visserligen solen, men ösregnet dagen före påverkade självklart snön negativt.

– Vatten kom ner som regn, så det var väldigt isigt i dag. Farten ökades en aning, det gick lite snabbare än i måndags, säger FIS tävlingschef Atle Skårdal.

Förutom Anja Pärson kraschade även schweiziskan Dominique Gisin och italienskan Daniela Merighetti och guldmedaljören Lindsey Vonn sa att det var den svåraste backe hon åkt i.

Vad säger du om Anja Pärsons krasch, Atle Skårdal?

– Jag har inte sett den, så jag kan inte säga någonting. Det är alltid tråkigt när folk kraschar, men jag kan inte ta ansvar för varenda krasch i backen. Det är kanske en besvikelse för dig, men jag kan inte göra det. Det här är en stor utmaning från start till mål och i OS vill alla ge hundra procent och ta alla chanser de kan. Alla de här faktorerna tillsammans gav oss några krascher, det är min åsikt.

Fanns det funderingar på att skjuta upp störtloppet?

– Självklart vill man alltid träna flera gånger när det är en så svår bana, men de fick ett test och det är tillräckligt enligt reglerna. Jag tycker att banan var acceptabel, men det är en svår fråga, inget snack om den saken. Nu när det inte fungerade måste vi göra något åt det. Och till torsdagens superkombination har vi ändrat sista hoppet och flyttat ner starten en bit. Ansatsen till sista hoppet kommer att göras lägre så att farten dämpas.

Följ ämnen i artikeln