”Jag älskar att köra i Frankrike”
Publicerad 2015-01-24
Loeb tillbaka för att utmana Ogier i premiären
Han var kungen som frivilligt lämnade över tronen.
Men till VM-premiären kom Sebastien Loeb tillbaka.
För att ge sin efterföljare en kamp om kronan.
Nio gånger vann fransmannen rally-VM innan motivationen tröt och han bytte till banracing. Sebastien Loeb är historiens mest framgångsrika rallyförare och frågan är om någon kan slå hans rekord.
Sedan han lämnade WRC har hans landsman Sebastien Ogier vunnit två VM-titlar, men nu möts kungen och hans arvtagare. Sebastien Loeb gör comeback i Monte Carlo- rallyt som inleder årets VM-säsong.
– När Citroën gav mig chansen att köra detta rallyt så funderade jag inte speciellt länge, jag älskar att får köra på gatorna i Frankrike, säger Sebastien Loeb som kör en tävling i år.
Körde på en sten
Han inledde strålande och under gårdagen var det en rafflande duell mellan den gamle mästaren Loeb och den nye Ogier. Förhållandena var extremt svåra, blöt asfalt, snö, is och dimma, de båda fransmännen skänkte inte varandra någonting och kampen var stenhård – ända till gårdagens sista specialsträcka.
Då körde Sebastien Loeb på en sten, skadade bilen och kunde köra vidare i promenadtempo. Där tappade han lite mer än sex minuter och det är den regerande världsmästaren Ogier som leder inför de två avslutande dagarna.
– Det var en tuff dag med otroligt svåra förhållanden, säger Ogier som kör för VW.
”Kunde inte andas”
– Men fajten med Sebastien Loeb var inte bara spännande för åskådarna utan även för oss i cockpit. Ibland var han först, ibland var det jag. Det var viktigt att jag behöll kylan, trots att jag länge låg bakom honom. Jag kunde inte andas ut förrän vi tog över ledningen på den näst sista etappen och jag tycker att det är synd att duellen med Loeb skulle ta slut på grund av en olycka. Samtidigt så blir de återstående dagarna allt annat än enkla. Det är en mix av snö, is och regn och det gäller att vara fullt koncentrerad ända in i mål, säger Ogier.
Efter klassikern i Monte Carlo väntar en annan omtyckt tävling – Svenska Rallyt.
Veckans motor
Pole position
1 Sebastien Ogier
Världsmästaren i rally har greppet om VM-premiären i Monte Carlo. Inte ens den niofaldige världsmästaren Sebastien Loeb har lyckats utmana honom.
2 Nasser Al Attiyah
Han är OS-medaljör i skytte, nu vann han Dakarrallyt överlägset för andra gången. I mc-klassen imponerade Marc Coma med sin femte seger.
3 Gustav Malja
Han är en del av F1-stallet McLarens talangprogram och nu har han dessutom fått pris – som årets förare i programmet.
– Den bästa tänkbara starten på det nya året; det är en stor ära att få ta emot det här priset av en så professionell organisation som McLaren, säger Malja.
– Genom McLaren Performance Academy har jag inte bara blivit en bättre och mer komplett förare – jag har också fått en helt ny förståelse för hur de små
detaljerna kan göra stor skillnad för slutresultatet.
4 Thomas Berglund
MC-föraren vann klassen Malle Moto i Dakar och gjorde en strålande tävling. 23:a totalt.
5 Pontus Fredricsson
17-åringen har uppmärksammats av de flerfaldiga världsmästarna i F1, Red Bull. Han har en plats i Red Bull Simulator Development Program och kommer under hela året att skolas på teamets anläggning i England.
6 Valtteri Bottas
Han kör för Williams F1 tillsammans med Felipe Massa och i år satsar det klassiska stallet på segrar. Teamet var först ut med att presentera årets bil och tillsammans med motortillverkaren Mercedes vill man nu attackera.
7 SVT
I år går det att följa rally-VM framför TV:n, SVT sänder från flera VM-lopp och från Svenska Rallyt sänder man direkt.
8 Marcus Ericsson
På söndag nästa vecka är det dags. Då inleds F1-testerna i Jerez, Spanien och svensken testar för Sauber dag ett och fyra.
9 Sebastian Vettel
Han har lämnat Red Bull för Ferrari medan Fernando Alonso har lämnat Ferrari för McLaren. De två är årets hetaste F1-värvningar och båda två inleder testandet för sina nya team.
10 Tom Blomqvist
Han är son till den svenske rallyvärldsmästaren och legendaren Stig Blomqvist, ryktas det om att han får köra DTM med BMW nästa säsong.
Motorstopp
Caterham
Om man får tro Bernie Ecclestone så har Marussia fortfarande en chans att finnas med när F1-säsongen startar i mars. Enligt F1-gurun finns det en köpare. Däremot är han övertygad om att Caterhams tid i kungaklassen är över.