Andersson: Det här ska inte vara möjligt

Publicerad 2014-10-06

Det har gått mer än 20 år sedan Ayrton Senna omkom på Imola.

Sedan dess har F1 varit ­förskonat från liv­shotande olyckor.

Men i går gick varje­ liten detalj fel och nu kämpar en 25- åring för sitt liv.

Följ ämnen
Formel 1

Inför Japans GP pratades det om tyfonen som skulle slå till mot Suzuka, det diskuterades om starten skulle tidigareläggas, men av hänsyn till publiken startade loppet på förutbestämd tid.

Då regnade det rejält och efter två varv avbröts loppet tillfälligt. Det startades om efter en stund och regnet avtog, men någonstans kring det 38:e varvet tilltog regnet, allt mer vatten låg kvar på banan och sikten blev allt sämre. Det var svåra förutsättningar och flera förare bytte till rejäla regndäck.

Adrian Sutil fick vattenplaning i en av de svåraste kurvorna, i en kurva där förarna når en hastighet av 260 km/timmen när det är torrt väglag, i regn är det väl tilltaget att ens köra i 180 km/timmen just där. Sutil var passagerare i sin Sauber och landade i däckbarriären, han klev ur oskadd och såg hur en hjullastar körde in i avåkningszonen för att forsla bort hans bil.

Ingen säkerhetsbil kallades ut på banan, detta trots att det var ett bärgningsfordon på området, trots att sikten var dålig och trots att ­förhållandena var usla.

Ett varv senare kom Marussias Jules Bianchi in i kurva sju. Han gjorde exakt samma misstag som Sutil, skillnaden var bara att han inte togs emot av en däckstapel. Han möttes av en kvaddad Sauber och en hjullastare.

För mig är det helt obegripligt.

Jules Bianchi trycktes in under hjullastaren, fick ett kraftigt slag i huvudet och nu kämpar han för sitt liv.

Det ska inte vara möjligt att krocka med ett bärgningsfordon. Säkerhetsbilen bör självklart leda fältet och kontrollera hastigheten när främmande fordon kommer in på tävlingsområdet.  Dessutom befann sig oskyddade funktionärer intill den kraschade Saubern och de ska inte behöva riskera sina liv när de utför sina arbeten.

Formel 1 är en farlig sport, där har döden alltid suttit med i cockpit och den kommer alltid att göra det.

Men det handlar om människors liv och därför ska säkerheten alltid prioriteras, även om det innebär ett par extra varv bakom en säkerhetsbil.

Följ ämnen i artikeln