Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Jullov? Nej räkna med F1-bråk

Uppdaterad 2018-01-24 | Publicerad 2017-11-25

Det är bara ett F1-lopp kvar innan jullovet.
Men räkna inte med lugn och ro.
Istället är det upplagt för bråk - mellan teamen och F1:s ägare.

Följ ämnen
Formel 1

När F1-säsongen avslutas i Abu Dhabi i morgon går förarna på en välförtjänt semester innan deras försäsong startar igen. Men bakom kulisserna är kampen långt i från över.

Där kommer den ägarnas chef Chase Carey och F1-teamen fortsätta sitt arbete för att få så stort inflytande som möjligt över racingens kungaserie. Ferrari har redan hotat med att lämna mästerskapet om det inte utvecklats så som teamet önskar dig.

– Om de bygger om sandlådan så att det inte ser ut som en sandlåda längre vill vi inte vara med, säger Ferraris president Sergio Marchionne.

– Vi har ingen lust att leka NASCAR över hela världen.
Även Mercedes, Renault och Red Bull har uttryckt oro för framtiden och därför förklarar Sportbladets motorreporter Anna Andersson här vilka de stora tvistepunkterna är:

Pengar

De nya ägarna, Liberty Media har under de första tre kvartalen gjort en förlust på närmare 1,6 miljarder kronor, jämfört med vad Bernie Ecclestone skrapade ihop som under samma period förra året. Det gör att teamen får 1,3 procent mindre i prispengar jämfört med förra året, ett team som Force India sår därmed ungefär tio miljoner kronor mindre än efter förra säsongen - medan Mercedes förlorar närmare 40 miljoner kronor.

Budgetgräns

Liberty Media vill införa en övre budgetgräns på 1,5 miljarder kronor per team men både Ferrari och Mercedes är emot det förslaget. De båda teamen lägger i dag ut ungefär 4 miljarder kronor var per säsong och de vill behålla den satsningen - och det sportsliga övertaget som den ger. Även Renault vill ha ett högre tak än förslaget medan Red Bull och övriga team skulle inte är lika negativa. Ett stort problem är hur ett sådant tak skulle fungera, vilken insyn ska F1:s ägare få? Teamen vill inte lämna ut sina hemligheter och hur ska ägarna kunna kontrollera att ingen underleverantör står för det mest kostsamma arbetet?

Den stora showen

I somras genomfördes ett stort F1-event i London där samtliga förare utom Lewis Hamilton var närvarande, de körde på Londons gator. 2018 planeras ett liknande event i Marseille, i samband med att Frankrikes GP gör comeback i mästerskapet.
För ett par veckor sedan, under USA:s GP, bjöd de nya ägarna på en färgsprakande show, förarna presenterades en och en, några av musikens största stjärnor genomförde en konsert i samband med kvalet och det var mycket glitter och glamour. Den amerikanska publiken älskade det, men i depån var tongångarna inte lika positiva. Teamen är rädda för att fokus flyttas från racingen till showen vid sidan.

TV-rättigheter

Ägarna ser gärna att TV-rättigheterna delas mellan betalkanaler och öppna kanaler, teamen vill gärna att fler öppna kanaler ska visa F1 så att deras reklam når en bredare publik.