Priset för F1-däcken: En miljard
Publicerad 2016-03-17
..men de får inte bli för bra: ”Vi skapar en bättre show – det är vår uppgift”
barcelona. Han skulle kunna presentera det perfekta däcket.
Men det får han inte.
– Det är inte vår uppgift, säger Pirellis Mario Isola.
Sedan 2011 har Pirelli varit ensam däckleverantör till Formel 1 och vi möts intill deras ”fitting area”. Där hämtar och lämnar teamen sina däck, området övervakas av väktare och kameror så att inga däck försvinner. Ett set däck kostar lite mindre än 100 000 kronor och under en säsong går det åt närmare 40 000 däck.
Dit kommer teamens unika fälgar och där sätter däckleverantören på rätt gummi, väger in dem och ser till att rätt däck hamnar hos rätt förare. Varje däck har en egen streckkod och Pirelli lämnar en lista till det internationella bilförbundet där man ser vilken förare som har vilket däck. Detta gör man för att sedan kunna analysera eventuella skador.
– Vi vet exakt var alla däck befinner sig, säger tävlingsdirektör Mario Isola.
– När de har använts skickas de tillbaka till Storbritannien där de återvinns.
”En stor utmaning”
Däcken har en enorm betydelse inom F1. De får inte vara för bra för då behövs det inga depåstopp, det blir färre strategier och risken för misstag minskar. Det leder till att spänningen försvinner – vilket varken fans eller makthavare vill. Samtidigt får inte däcken slitas för hårt för då kan det bli farligt för föraren och hans konkurrenter.
– Det är en vetenskap, påpekar Isola.
– Vi jobbar sedan flera år för att utöka antalet tester, men det är svårt. Det är en stor utmaning att leverera däck till F1 eftersom det är elva team med 22 förare där alla har olika körstilar och sliter däcken på olika sätt. Vi måste ta fram en produkt som passar för många olika situationer. Sedan får vi inte glömma att vi utvecklar däcken inför säsongen medan bilarna utvecklas även under säsongen.
Fler att välja mellan
Pirellis gamla testbil är från 2013 men den kan inte användas eftersom bilarna har förändrats för mycket, därför är man tvungen att lägga fokus på däcktesterna som körs efter finalen varje år.
– Ibland upptäcker vi en perfekt blandning, men eftersom vi inte får testa kan vi inte utveckla det däcket utan måste nöja oss med det vi har.
I år får stallen tre gummiblandningar att välja på inför varje lopp, vilket är en mer än tidigare.
– Det ger teamen större frihet vilket förhoppningsvis leder till mer action och fler omkörningar. Teamen kommer att jobba hårt för att hitta rätt strategi, men eftersom de var tvungna att välja däcken väldigt långt i förväg finns det utrymme för misstag.
Helt nytt däck
Till årets säsong har företaget utvecklat ett helt nytt ultramjukt däck. Det beräknas vara ungefär 0,7 sekunder snabbare per varv än det näst snabbaste alternativet.
– Stallen ville ha större möjligheter när de väljer strategier och vi insåg att vi borde ha en tredje blandning. Att ta med mediumdäcket till Monte Carlo hade varit helt värdelöst, så vi tog fram ett nytt däck när vi hade testat efter finalen. Det kan vi använda i Monaco, Österrike, Montreal och Abu Dhabi, säger Mario Isola.
Det klagas mycket på att slitaget är för högt. Skulle ni kunna tillverka det ultimata F1-däcket?
– Absolut, men det är inte vår uppgift. Vi ska tillverka däck som ger fler depåstopp vilket möjliggör olika strategier. Därför måste det vara ett visst slitage, säger Mario Isola.
– Beroende på bil, förare och strategi kan du välja det ena eller det andra däcket. Det finns utrymme för spännande fajter, omkörningar och intressanta strategival. Så skapar vi en bättre show, det är vår uppgift.