Nu tvingas de banta ännu mer

Publicerad 2013-11-02

Nya reglerna – ingen smal sak för förarna: ’Jag vill kunna äta’

När F1-reglerna ändras behöver förarna bli l­ättare.

Men de protesterar mot att tvingas banta ännu mer.

– Jag vill äntligen kunna äta, säger Jenson Button.

Till nästa säsong kommer en rejäl regelreform, och även om minstavikten för bilar höjs med 48 kilo äts den förändringen upp av nya turbomotorerna som tillsammans med hybridsystem och andra detaljer väger mer än 50 kilo mer än dagens aggregat. Det gör att förare som är över 175 cm lång måsta banta – ännu mer än vad de gör i dag.

Om de ens får en förarplats 2014.

– Jag skulle gärna ha varit 10 cm kortare och lättare, då hade jag haft mer plats i cockpit, säger Saubers Nico Hülkenberg till Bild.

’Något måste ändras’

Han lämnar nu Sauber, men har inget kontrakt för nästa år. Ett av problemen är storleken. Han är 185 cm lång och väger 78 kg, det kan jämföras med Sebastian Vettel (174 cm), Fernando Alonso (171 cm) och Kimi Räikkönen (175 cm) som alla väger 14 kg mindre än Hülkenberg. Felipe Massa är bara 160 cm lång och väger precis 60 kg.

– Alla förare är överens, i alla fall de tyngre förarna. Någonting måste ändras och jag har hört att även de lättare kollegorna håller med eftersom det är en orättvis fördel som de har. Vi ska prata med stallcheferna, säger McLarens Jenson Button som väger 70 kg till sina 182 cm.

– Det får inte vara så att ett stall inte är intresserad av en förare för att han är lång och därmed något tyngre.

Skiljer flera sekunder

Förarens vikt har en stor betydelse, hans vikt påverkar bilens tyngdpunkt och om han väger mindre finns det utrymme att placera ballasten på ett sätt som ger bilen fördelar. Dessutom ger tio kilo ett minus på ungefär tre tiondelar per varv.

– Under fyra lopp förra året förlorade jag en halv tiondel per varv på grund av övervikt. Det låter inte mycket, men i kvalet handlar det om en eller två platser och sett till hela loppet betyder det fem–sex sekunder, säger Button.

– Det är en helt galen situation, det har gjorts ett antal regeländringar till nästa år och minstavikten har höjts. Att förarna trots det ska behöva fundera på sin egen vikt tycker jag är fel. De bästa förarna ska vara i F1, inte de lättaste.

Annas motorlista – varje vecka!

Pole position

1 Sebastian Vettel

Han vann sin fjärde VM-titel i rad. Det har bara tre F1-förare gjort före honom och han är yngst av dem alla. Nu jagar han tre segrar till i år, det skulle ge honom 13 segrar och han skulle tangera Michael Schumachers rekord från 2004.

2 Sebastien Ogier

Världsmästaren vann Spaniens VM-rally, Jari-Matti Latvala var tvåa och Volkswagen vann konstruktörs-VM.

3 Jorge Lorenzo

MotoGP-föraren vann i Japan och håller VM-­kampen i liv. Nu avgörs allt i Spanien – Lorenzo mot landsmannen Marc Marquez i Valencia den 10 n­ovember.

4 Pierre-Alexandre Renet

Endurostjärnan har två segrar, i helgen satsar han på en tredje. Det är dags för Gotland Grand National.

5 Rickard Rydell

I helgen gör den förre STCC-mästaren comeback. För NIKA Racing i WTCC när serien kör i Shanghai.

6 Marcus Ericsson

Säsongsavslutning och DAMSföraren som ligger sjua är sugen på en seger.

– Det kan vara mitt sista lopp i GP2 och då ska det vara riktigt bra, säger han.

7 Pontus Tidemand

Han bröt JVM-rallyt i Spanien, men är redan klar världsmästare.

8 Robin Rudholm

STCC-föraren lägger av. Hans största meriter är tre mästartitlar i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

9 Fernando Alonso

2007 förhandlade han med Red Bull, men valde att återvända till Renault för att gå vidare till F­errari. 2009 skrev Red Bull kontrakt med Sebastian Vettel som har dominerat F1. Alonso hade chansen att ändra hela F1-historien, men valde en annan väg.

10 Svenska rallyt

Ingenting klart när det gäller framtiden. 31 oktober var deadline för det nya avtalet (2015–2017), men rallyt saknar sponsorer. Det finns en stor risk att det inte blir något VM-rally i Sverige framöver.

Motorstopp

Ben Spies

Axelskadan som han ådrog sig i oktober 2012 var svårare än väntat att rehabilitera och när han föll under träningen till den tänkta comebacken i Indianapolis var säsongen över. Nu meddelar amerikanen att motoGP-karriären är över.

Följ ämnen i artikeln