Ber om ursäkt – efter övertrampet

Publicerad 2014-10-06

"Klicka like här så skickar du dina tankar till Jules Bianchi", skrev storföretaget DHL på Facebook.

Men efter att F1-fans världen över rasat mot inlägget tvingas man nu backa.

– Vi vill be om ursäkt, skriver företaget, enligt Mirror.

Jules Bianchi kraschade rakt in i en traktor under Japans GP på Suzuka-banan. Den franske föraren skadades allvarligt och vårdas nu för svåra hjärnskador.

Efter den otäcka smällen så har hyllningar och hopp om bättring från förare och fans strömmat in på sociala medier och i diverse intervjuer.

Men storföretaget DHL trampade rejält i klaveret i ett försök att önska Jules Bianchi en snabb återkomst. På sin Facebook-sida skrev transportföretaget:

"Hemsk olycka i Japan. Jules Bianchi slåss för sitt liv. Genom att klicka like på den här "posten" kommer du skicka dina hälsningar om en snabb återhämtning. #Forzajules".

"Mest smaklösa jag sett"

Men att locka folk att klicka like på företagssidan för att skicka en hälsning till Bianchi fick fans att rasa. I kommentarerna skrev uppretade personer bland annat "Skojar ni med oss? Att använda en tragisk olycka  för att öka antalet likes på din sida" och "Det här måste vara det mest smaklösa sättet att locka klick jag sett på mycket länge. Skäms på er DHL!"

Och efter en våg av kritik så backar nu företaget. På måndagen togs meddelandet bort och företaget skrev en ursäkt på sin sida:

"Baserat på den feedback vi fått om en post vi skickade ut på söndagen angående Jules Bianchi så har vi plockat bort det inlägget. Vi vill be om ursäkt om den orsakat förargelse. För att klargöra så bad vi inte folk klicka like på vår sida, bara fotot, och det var aldrig vårt mål att göra reklam för vår sida utan vi vill bara ge vårt stöd till Jules Bianchi".

Följ ämnen i artikeln