Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Signe, Signhild

Han tjänar mest i F1

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-20

Dubble världsmästaren drar in mest kosing – se hela listan nedan!

Vem tjänar mest?

Fernando Alonso - han drar in runt 300 miljoner kronor om året.

Det finns ingen officiell lista på hur mycket F1-förarna tjänar, stallen hemlighåller deras löner, men ändå läcker uppgifter ut och den här gången är det spanska El Mundo som tagit fram en lista och de stöttar sig på uppgifter i från Business Book GP.

Enligt den spanska tidningen är det den dubble världsmästaren Fernando Alonso, Ferrari som tjänar mest i F1. Runt 300 miljoner kronor om året, men det är bara hans lön i från Ferrari. Sedan tillkommer reklamintäkter och personliga sponsorer.

Ferrari betalar Räikkönen

Näst bäst betald Lewis Hamilton, McLaren som tjänar kring 160 miljoner om året, han skrev på ett femårsavtal med teamet 2007 vilket var före finanskrisen och kunde därför få ett förmånligt kontrakt - hans teamkollega som är regerande världsmästare tjänar nämligen bara hälften.

Ungefär lika mycket som Hamilton tjänar Kimi Räikkönen, även om han nu kör WRC står han fortfarande på Ferraris lönelista. Stallet tvingades köpa ut den förre världsmästaren ur ett gällande kontrakt och får då också betala under hela 2010.

Fyra på lönelistan är Felipe Massa, även han Ferrari som tjänar kring 140 miljoner kronor, med andra ord mindre än hälften av teamkollegan. Men å andra sidan har Fernando Alonso storsponsorn Santander med sig och får således en extra bonus.

Rejäl lönedipp för Schumi

Jenson Button, McLaren ligger på 90 miljoner, Michael Schumacher och Nico Rosberg som båda kör för Mercedes tjänar 80 miljoner var. Det är en viss skillnad mot de 300 miljoner kronor som Michael Schumacher tjänade när han körde för Ferrari fram till 2006.

Intressanta är att Red Bulls förare inte tjänar mer än vad de gör, Mark Webber ligger kring 42 miljoner kronor och Sebastian Vettel kring, tjugo miljoner kronor. Men Red Bull har satsat på ett bonussystem, vilket gör att den fasta delen är ungefär 40 procent av lönen, skriver websidan ”James Allen on F1” och med andra ord består då 60 procent av bonus som betalas ut för segrar, pallplatser och VM-poäng.

Men som sagt, siffrorna är inte officiella så de ska tas med en viss försiktighet.