Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Så ska Formel E erövra världen

Uppdaterad 2016-10-11 | Publicerad 2014-09-13

Utan bränsle, utan avgaser och utan oljud – med Leonardo DiCaprio, F1-förare och en hastighet på 270 km/i timmen ska Formel E erövra världen.

Som en tyst, miljövänlig revolution.

– Det är nytt, spännande och väldigt speciellt, säger Nick Heidfeld.

Följ ämnen
Formel 1

Under mer än tio år körde tysken 183 F1-lopp och han är en av 12 förare som tidigare har tävlat i Formel 1, men som nu är en del av start fältet av det nya världsmästerskapet för elbilar, Formel E.

– När det blev klart att loppen körs i häftiga städer över hela världen så bestämde jag mig för att ta en bra förarplats, säger Heidfeld.

”Härliga dueller”

– Det är en stark organisation bakom mästerskapet och många duktiga förare är med, vilket är väldigt viktigt. Det blir en spännande utmaning för mig som förare och förhoppningsvis många härliga dueller på banan, fortsätter Heidfeld.

Tio stall, varav ett bland annat ägs av Hollywoodstjärnan Leonado DiCaprio, ställer upp i serien som kör sitt första lopp i Peking i dag.

– Framtiden för vår planet är beroende av vår förmåga att ta till sig bränslesnåla fordon som drivs av ren energi. Jag är glad över att vara en del av detta arbete, säger filmstjärnan som är delägare i Venturi där Nick Heidfeld kör.

Från Miami till Berlin

Samtliga tio VM-deltävlingar avgörs på gatorna i storstäder som Buenos Aires, Miami, Monaco, Berlin och slutligen London i juni 2015.  Varje deltävling pågår i 45 minuter och efter halva distansen byter förarna bil eftersom batteriet inte räcker för ett helt lopp.

– Som jag ser det handlar intresset också om att detta är som en cirkus, allt händer på 24 timmar. En dag innan racet är det en normal stad, sedan händer allt och 24 timmar senare är det en vanlig stad igen, säger FIA:s ordförande Jean Todt som tidigare var stallchef hos Ferrari i Formel 1.

– Det är som en cocktail, vi måste se till att alla ingredienser passar bra ihop.

Följ ämnen i artikeln