Nya regler ger Marcus Ericsson en fördel

Publicerad 2018-04-20

F1 får nya regler 2019.
Det kan ge Marcus Ericsson en fördel.

Följ ämnen
Formel 1

F1:s strategigrupp har under veckan haft ett möte i Paris och diskuterat framtidens F1. Bland annat har man bestämt att bränslemängden ska ökas från 105 till 110 kilogram. Detta för att förarna ska kunna köra aggressivare istället för att tvingas spara bränsle.
Dessutom har man gjort en förändring på minimivikten - och den här gången har man gjort en förändring för att små, lätta förare inte ska ha den fördel som man har i dag.

Från och med nästa år får inte förare och säte understiga 80 kg i vikt - och det är en stor förändring för förare som Marcus Ericsson och Nico Hülkenberg som båda är över 180 cm långa.
– Vikten har en stor betydelse, tio kilo gör ungefär tre till fyra tiondelar per varv, har Marcus Ericsson sagt till Sportbladet.
– Det blir många sekunder på ett lopp som pågår i 60 varv.

Kortare förare som Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Fernando Alonso och Sergio Perez väger samtliga strax under 65 kg.

Tyngd har lyfts från axlarna

Ericsson har under hela sin karriär kämpat mot teamkollegor som varit betydligt lättare, men inför årets säsong har han gått ner ytterligare fem kilo för att bli snabbare. Det betalade sig i Bahrains där han tog sina första VM-poäng på två år.
– En stor tyngd har lyfts från mina axlar. Nu vet vi att vi kan slåss om poäng, sa Ericsson då.

Under mötet i Paris diskuterades också vilka förändringar som ska göras för att öka antalet omkörning och den fråga som nu delar F1, motorreglementet från och med 2021. I dag finns inga kontrakt skrivna efter 202 och ägarna Liberty Media vill göra F1 billigare, bättre och utrusta bilarna med mer högljudda motorer. Det mesta tyder på att man behåller de motorer som används i dag, V6 turbomotor hybrid, men att man tar bort MGU-H. Fram till den sista maj ska FIA och Liberty Media ha hittat en lösning.

Följ ämnen i artikeln