Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Verner, Valter

KO kritiskt till Viasat-reklam

Publicerad 2013-11-14

Viasat får kritik för att vara vilseledande i sin marknadsföring inför OS i Sotji.

Konsumentverket menar att kanalen "bjuder" på 6 315 kronor i sitt erbjudande.

– De uppger uttryck som "prova fritt" och "just nu bjuder vi på hela OS", vilket inte stämmer, säger KO-juristen Anna Lindström.

Det är reklamen på Viasats hemsida och i tidningsannonser som, enligt Konsumentverket, ger intryck av att konsumenten kostnadsfritt kan beställa ett tv-abonnemang i tre månader – och då få vinter-OS på köpet, samt att kunden sedan kan bestämma om den vill fortsätta att abonnera eller inte.

– Det vi har synpunkter på är hur de framställer marknadsföringen. De uppger uttryck som "prova fritt" och "just nu bjuder vi på hela OS", och det är helt okej att säga sådana saker om det stämmer, vilket det inte gör i det här fallet, menar Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

"Utmanande att få med all info"

Vad Viasats erbjudande egentligen innefattar är att kunden blir bunden i 27 månader och abonnemanget innebär en kostnad på minst 6 315 kronor.

– Vi ska titta detaljerat på KO:s synpunkter. Vi brukar följa deras rekommendationer, säger Karin Zingmark, presschef på Viasat, till Sportbladet.

Har du förståelse för att reklamen kan vara vilseledande?

– Det är alltid utmanande att få med all information i erbjudanden. Men självklart ska det vara tydligt med vad man köper, både vad gäller avtalstid och totalkostnad, fortsätter hon.

Viasat får nu möjlighet att yttra sig, innan KO tar ställning till om ytterligare åtgärder ska vidtas.