Sportbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Säljer – för att överleva

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-13

Allsvenska klubbarna i ekonomisk kris: ”Det tuffaste året hittills”

De allsvenska klubbarna blöder ekonomiskt, och måste lita till spelarförsäljningar för att inte gå back.

Om inte Ola Toivonen, Pontus Wernbloom och Johan Wiland blivit sålda i fjol hade klubbarna gått 117 miljoner kronor back.

– De är beroende av att sälja spelare, det finns naturligtvis en risk i det, säger Svenska fotbollförbundets ekonomichef Kjell Sahlström.

dyra Försäljningarna av Ola Toivonen (bilden), Johan Wiland och Pontus Wernbloom hjälpte till att rädda upp den allsvenska ekonomin i fjol.

Lågkonjunkturen har på allvar slagit till mot den svenska fotbollen, och så gott som samtliga allsvenska klubbar uppger i Sportbladets rundringning att det har blivit svårare att locka både publik och sponsorer i år.

– Det här är det tuffaste året hittills i allsvenskan, säger Kalmar FF:s ordförande Johnny Petersson.

Räddas av försäljning

Förbundets sammanställning av ekonomin 2009 i de allsvenska klubbarna ger en dyster bild. Hälften av klubbarna visar förvisso upp ett plusresultat, men det är nästan enbart tack vare spelarförsäljningar. Driftresultatet, där spelarförsäljningar inte räknas in, berättar i stället att tolv klubbar inte får ihop ekonomin. I år, då endast Helsingborg och nykomlingarna Åtvidaberg och Mjällby lyckas höja sina publiksnitt, kan det bli än tuffare.

– De flesta klubbarna har ett så pass stort eget kapital att det inte behöver ringa några larmklockor ännu. Men det finns helt klart en risk att de snart tvingas sälja sina bästa spelare, säger förbundets ekonomichef Kjell Sahlström.

Han får medhåll av flera klubbledare.

– Att föreningarna går back på driften är ett av huvudproblemen för allsvenskan. Det är en fara att förlita sig på spelarförsäljningar, säger Elfsborgs ordförande Bo Johansson.

Elfsborg visar plus

Allt är dock inte nattsvart. Hälften av klubbarna säger att de gått med ett litet plus så här långt i år. Och Elfsborg är en av få som klarat av att gå plus också på driften, mycket tack vare starka sponsorer. På fyra år har sponsorintäkterna tredubblats i föreningen.

– Och detta trots finanskrisen. Allsvenskan har dock ett intäktsproblem. Vi ska inte titta på hur vi ska spara pengar, utan jobba mer för att få in ytterligare pengar genom publik, sponsorer och tv-avtal, säger Johansson.