Svenskarna om rivaliteten: ”Stänger av vänskapen”
Publicerad 2020-07-10
Ni minns fajterna mellan Ayrton Senna och Alain Prost. Mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton, samt Charles Leclerc och Sebastian Vettel.
Inom racingen är din kollega också din största konkurrens.
I år avgörs IndyCar - med två svenskar i samma team.
Marcus Ericsson letade efter ett nytt stall till årets säsong. Han fick chansen hos toppteamet Chip Ganassi Racing tillsammans med Scott Dixon och Felix Rosenqvist.
Plötsligt är de svenska racerförarna inte bara polare. De blir dessutom konkurrenter inom samma team.
– Det är rätt intressant det där, inom F1 är det hela tiden en extrem fokus på teamkampen. Det är en hets. Det är den enda förare som har samma material och det är ett sådant fokus på att vara bäst i teamet att det är svårt att ha ett bra förhållande, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.
Tillskillnad från F1 är IndyCar en enhetsklass och där är förhållandet mellan förarna inte lika spänt. Hos Chip Ganassi Racing finns tre förare, Dixon som är flerfaldig mästare och leder mästerskapet, Rosenqvist och Ericsson.
”Trevligare än i Formel 1”
– I och med att vi alla har samma bilar är det en goare känsla. Vi kommer bra överens, även om det är konkurrens så ska vi hjälpa teamet att vinna. Det är vårt mål. Faktum är att IndyCar är lite trevligare än F1.
Hur menar du?
– Det kan vara tuffa tag på banan, men det är en lättsam stämning utanför. Jag upplever att man är mer kompisar än i F1 där alla håller sig på sin kant. Här är det lite mer som en stor familj.
Under förra säsongen lärde svenskarna känna varandra. De bodde i samma lägenhetskomplex och till årets säsong har båda flyttat ut från innerstan. Deras flickvänner umgås och alla fyra lagar de mat tillsammans. Den som följer förarna på sociala medier ser hur de fixar parmiddagar med pizza eller tacos.
– Jag har alltid varit bra vän med mina teamkamrater. Jag och Marcus hade väldigt kul när vi hängde i fjol, jag är bra polare med Scott Dixon också, även om han har familj och lever ett annat liv, säger Felix Rosenqvist till Sportbladet.
”Tuffa fajter”
– En bra relation med teamkompisen kan lyfta mig, det är viktig att ha någon att hänga med när det är långa perioder hemifrån eller timmar som ska slås ihjäl. Det blir roligare.
Går det att skilja på vad som händer på banan och vad som händer utanför den?
– Jag och Scott hade ett par tuffa fajter i fjol, men det var lugnt efteråt och vi får väl se om jag och Marcus går i varandra, men det ska nog gå bra. Jag stänger av vänskapen när jag går in i bilen. När man är bra polare och kör hjul mot hjul vet man att han gör det av samma anledning och då är det rätt lätt att acceptera det beteendet. Jag vill vara extra juste mot honom heller och så länge man kan hålla konkurrensen på den nivån är det sunt. Man måste kunna skilja på jobb och fritid.
Annas Motor - veckans hetaste snackisar
Pole position
Fernando Alonso
Han är tillbaka. Världsmästaren från 2005 och 2006 körde 321 F1-lopp innan han lämnade mästerskapet efter 2018. Nu har han skrivit ett flerårigt kontrakt med Renault, teamet som han vann sina titlar tillsammans med.
2) Sebastian Vettel
Mercedes har klargjort satt de vill behålla sina förare, dörren till Renault är stängd, vad gör Vettel när han lämnat Ferrari efter 2020? Det senaste ryktet handlar om en comeback hos Red Bull.
– Jag skulle inte säga nej, förklarar Vettel.
3) Scott Dixon
Den femfaldige mästaren har vunnit säsongens två inledande lopp och leder IndyCar inför helgens två lopp i Wisconsin.
4) Valtteri Bottas
Trots problem med bilen vann finländaren vann F1-premiären, den regerande mästaren Lewis Hamilton var femma.
5) Mugello
F1 har bekräftat ytterligare två lopp, på Mugello i Italien den 13 september och i Ryssland, Sotji, den 27. Därmed är tio lopp bekräftade. Det ryktas om tre lopp i Hockenheim, Imola och Portimao i oktober.
6) Valentino Rossi
Det ryktas om att roadracingens kung har skrivit ett kontrakt för Petronas-Yamaha, för både 2021 och 2022. Rossi är 41 år och dealen ska presenteras inom kort.
7) Rally Estland
WRC startar om med en deltävling i Estland i början av september. Under hösten väntar också tävlingar i Turkiet, Tyskland, Italien och Japan, om någon av de tävlingarna inte kan genomföras kan det bli aktuellt med en tävling i Kroatien eller Belgien.
8) Linus Lundqvist
Svensken som tävlar i amerikanska F3 inledde säsongen strålande, med två segrar i premiären.
9) Oliver Solberg
18-åringen gör sin asfaltsdebut i Rally di Roma Capitale den 24 juli.
10) Mick Schumacher
Michael Schumachers son antyder att han kommer att testa F1 under 2020.
– Det ser så ut, säger han inför helgens lopp i Formel 2.
Motorstopp
Det blir inget motoGP-lopp i Austin Texas. Tävlingen på Circuit of The Americas skulle ha genomförts i april, sköts upp till november, men har nu strukits. MotoGP kommer tillbaka till Texas 2021.