– Vi är här för att tävla
Publicerad 2014-04-19
Mercedes låter teamkamraterna göra upp
Mercedes båda förare körde för seger.
Mot varandra.
Stallordern uteblev och F1-fansen jublade.
– Vi är skyldiga fansen att satsa allt, säger Nico Rosberg.
Han fick stryk av sin teamkollega Lewis Hamilton i duellen för två veckor sedan.
Han var förbannad, samtidigt hade han gjort allt och han leder fortfarande VM. Kampen om förstaplatsen i Bahrains GP fängslade åskådare och tv-tittare och de båda teamkamraterna sparade inte på någonting.
Den enda hänvisning de fick över radion var:
– Se till att ta båda bilarna i mål.
Men bakgrunden till det beskedet är allt annat än enkel. Förra året bråkade Red Bull sedan deras förare fått besked om att det var kod multi 21 som gällde i Malaysia, det vill säga bil två ledde och skulle få vinna loppet före bil ett, men Sebastian Vettel som körde bilen med ettan attackerade trots ordern och vann.
Diskuterade förarna
Under 1988 valde McLaren att låta den, av de båda stjärnorna Alain Prost och Ayrton Senna, som var först in i den första kurvan att vinna loppet.
– Den regeln kan man inte ha längre. Det kan hända så mycket under ett lopp, säger Mercedes motorsportchef Toto Wolff till Sport Bild.
Därför valde det tyska stallet att samla Hamilton, Rosberg, Wolff och teamchef Paddy Lowe för att diskutera förarnas förhållande över en lunch inför premiären i Melbourne.
– Vi bestämde oss för inom vilka ramar vi arbetar, säger Wolff.
– Nummer ett är att vår största motståndare är de andra stallen, efter dem kommer din stallkompis. Inga självmordsmanövrar när du kör mot din kollega, inte trycka någon av banan, inte köra utanför banan och inte köra som en idiot. Du kör inte med samma aggressivitet mot din kollega som du gör mot andra. Du måste låta honom överleva.
’Alltid inom ramarna’
Rosberg och Hamilton gör båda två naturligtvis allt för att vinna.
De har känt varandra sedan de var tonåringar, de har delat rum och kört mot varandra. De bor grannar och de respekterar varandra.
Den respekten vill Mercedes se på banan också – även om de är klart före sina motståndare.
– Har vi ett sådant lyxproblem så ställer vi in samma motorprogram hos båda förarna, båda har samma förutsättningar. De kör mot varandra ända till den sista centimetern, men alltid inom ramarna för vår filosofi, säger Toto Wolff som hävdar att man avstår från stallorder så länge båda förarna har en teoretisk chans att vinna VM.
– Vi är här för att tävla, vi har två riktigt bra förare som kan vinna lopp och som förtjänar VM-titeln.
Nästa rond avgörs i Kina i morgon.
Annas motorlista – varje vecka
1) Marc Marquez
Fjolårets mästare i motoGP har redan två segrar den här säsongen. Underbarnet fortsätter att imponera.
2) Lewis Hamilton
Han har vunnit två F1-lopp i rad. Nu satsar britten på ett tredje i Kina, men han utmanas av sin teamkompis - och VM-ledaren - Nico Rosberg.
3) Rickard Rydell
Han gör ännu en VM-satsning i WTCC. Med stat 2015 är han en del av en historisk helsvensk satsning med NIKA racing och Honda.
4) Mattias Ekström
DTM-stjärnan har grundat ett eget rallycrossteam, EKS.
5) Felix Rosenqvist
22-åringen är en av favoriterna till EM-titeln när F3-säsongen startar på Silverstone i helgen. Han utmanas av den 16-årige supertalangen Max Verstappen, son till den tidigare F1-föraren Jos.
6) Gene Haas
Han har ett team i NASCAR. Nu har han fått licens för ett F1-team också. Frågan är om det blir 2015 eller 2016. Den amerikanska satsningen hoppas på en erfaren F1-förare och en ung förare från USA. Danica Patric sägs inte vara aktuell.
7) Marcus Ericsson
Han fortsätter att jaga poäng och Viaplay sänder hela F1-helgen gratis. Så ta chansen att se världens bästa racerförare direkt.
8) Jimmy Eriksson
Fortsätter att köra bra under Gp3-testerna. Även på det avslutande testet i Barcelona var skåningen med i toppen.
9) Pontus Tidemand
Han är klar för Sardiniens VM-rally i klassen WRC2.
10) Joakim Ljunggren
Enduroföraren hade stora problem med sitt knä under VM-deltävlingen i Portugal. Ha kunde inte köra för fullt och behöver nu rehabiliteras till nästa deltävling som kös i Grekland om en månad.
Motorstopp
Stefano Domenicali
Han har lämnat jobbet so stallchef för Ferrari. Han har redan ersatts av Marco Mattiacci, men det ryktas om att Ross Brawn är på väg tillbaka.