Folk ser mig som en skattesmitare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-02-21

Anja om reaktionerna efter flytten till Monaco

ÅRE

I takt med framgångarna ökar miljonimperiet Anja Pärson i värde.

Men själv vill huvudpersonen inte prata om pengar.

- Det blir bara så mycket snack. Många uppfattar mig redan som en skattesmitare, säger Anja Pärson till Sportbladet.

På kort tid har Anja Pärson gått från att vara talang till att bli världens bästa utförsåkare och hennes marknadsvärde har ökat markant bara i vinter.

Tidigare skötte familjen Pärson om Anjas affärer, men nu har de tagit hjälp av rådgivaren Martin Klette på Wagnssons Advokatfirma i Stockholm.

- Egentligen är jag inte så intresserad av det ekonomiska. Det är skidåkning jag pysslar med, säger Anja Pärson.

Den här säsongen har hon dragit in 2,3 miljoner i bara rena prispengar. Lägg till alla sponsoravtal - och segerbonusar - och summan växer flera gånger om.

Blivit rik på sin sport

Anja har redan blivit rik på sin sport och rikare blir hon för varje tävling hon vinner i världscupen.

Själv är hon fåordig när det ekonomiska kommer på tal.

- Jag förstår att folk är nyfikna, men jag tycker att allt snack om kronor hit och dit är lite känsligt. Många människor har ingen förståelse för att jag också måste ha en inkomst, säger Anja Pärson.

Hon nämner flytten till Monaco som ett exempel.

- Jag får höra att jag är en skattesmitare och det är väldigt tråkigt. Visst hade det ekonomiska en betydelse när jag väl bestämde mig för att flytta, det hade det, men det fanns andra faktorer som också spelade in, säger Anja Pärson.

- Ingen vettig människa tänker väl på pengar när man bestämmer sig för att satsa på en sport. Det gjorde i alla fall inte jag, säger hon.

"Jag sparar pengarna"

- Men visst, det är bra att jag kan tjäna en hacka.

Vad gör du med alla pengar?

- Sparar och målet med min skidåkning är att åtminstone kunna bli halvt ekonomiskt oberoende i framtiden.

Inte helt?

- Jo, det vore ruskigt bra.

Anja skrattar.

Samtidigt tycker hon att den alpina skidcirkusen kommit till en punkt när det kommersiella nästan tagit över för mycket.

- Istället för att utveckla skidåkningen handlar allt om tv-tider, sponsorer och mycket, mycket annat sådant. I bland måste vi tävla trots dåliga förhållanden bara för att tv bestämt det, säger Anja Pärson.

Enligt beräkningar som gjorts av pr-förtaget Comvision är Anja Pärson bland de tre starkaste varumärkena i Sverige just nu inom sport.

Martin Klette konstaterar att Anja Pärson är het på marknaden.

- Samtidigt väljer hon sina sponsorer väldigt noga. Hon är först och främst idrottare, säger Klette som själv är på plats i Åre för att följa helgens världscupstävlingar och Anjas kamp mot Renate Götschl.

I dag väntar super g. I morgon storslalom.

Det handlar om segrar - och om miljoner.

Så fungerar Anjas samarbete med rådgivaren Martin Klette

Patrik Thornéus

Följ ämnen i artikeln