Sandström vann 24-timmars

Uppdaterad 2015-05-18 | Publicerad 2015-05-17

”Jag är otroligt stolt och imponerad”

De har kört 156 varv under 24 timmar, men i mål skiljde det bara 40 sekunder.

Så krävande är det att ­besegra det gröna helvetet.

– Det är världens absolut tuffaste racerbana, säger ­Edward Sandström.

Edward Sandström.

Han blev historisk när han tillsammans med Nico Müller, Christopher Mies och Laurens Vanthoor vann det klassiska 24-timmarsloppet på Nürburgring i Tyskland.

Loppet avgörs på den legendariska nordslingan som öppnades 1927. Den kombineras med GP-banan och ett varv är 25,378 km långt. Banan som kallas för det gröna helvetet gör skäl för sitt namn: ett varv innehåller 73 kurvor, stigningen närmar sig 17 procent, banans ytbeläggning varierar kraftigt och vädret är lynnigt.

”Gällde att vara med”

– För att besegra det gröna helvetet krävs det att man tar rätt beslut, varje gång, säger Edward Sandström, som körde tre stintar, en under kvällen, en under natten och en under morgonen.

Under natten regnade det och Sandström körde en dubbelstint mellan klockan 02.30 och 05.00.

– Det regnade och var olja på banan, då kan det vara över i samma sekund som olyckan händer, säger han.

– Därför valde jag att köra lite försiktigare där. Jag bestämde mig för att jag skulle få uppleva gryningen på banan. Så som racet har utvecklats de senaste åren måste man attackera hela tävlingen, utom när det är för farligt. Numera är det ett sprintrace som pågår i ett dygn. Jag har varit nära att vinna många gånger, men det är alltid någon som har gjort bort sig och velat lite för mycket. Jag visste att det gäller att vara med när gryningen kommer, är du det har du bra chanser.

”Natten är lång och tung”

Vad tänkte du när du satt ­bakom ratten i gryningen?

– Det är otroligt härligt att se ljuset efter en hel natt, natten är så lång, tung och jobbig och plötsligt får man ny energi och orkar ett halvt dygn till.

När de gick i mål efter 24 timmars kamp, 156 varv och 19 depåstopp var hans Audi R8 LMS lite mer än 40 sekunder före närmsta konkurrent.

Följ ämnen i artikeln