Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

”Kajsa har nått vad hon klarar mentalt”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-07-20

Wessfeldt om livet som manager för friidrottsstjärnorna

mannen bakom stjärnorna I Daniel Wessfeldts Monacobaserade friidrottsstall finns bland annat stjärnor som Christian Olsson.

Det svenska undret har gjort honom till en av friidrottsvärldens största managers.

Skåningen Daniel Wessfeldt, 49.

Mannen bakom stjärnorna.

Han bollar med miljoner och klienter som Kajsa Bergqvist, Christian Olsson och nu senast ryska världsstjärnan Jelena Isinbajeva.

Daniel Wessfeldt är ett fenomen och räknas numera till svensk idrotts mest inflytelserika personer.

Det som började med ett skrivbord och en fax i en städskrubb under läktarna på Malmö Stadion, har vuxit till ett imperium.

I dag omsätter hans Monacobaserade friidrottsstall sex miljoner euro per säsong – omkring 55 miljoner svenska kronor.

Och Wessfeldt har hamnat i de fina salongerna.

När VM-finalen i fotboll spelades i Berlin satt han specialinbjuden på vip-läktaren, bara några rader från Fifa-basen Sepp Blatter och tyska VM-generalen Franz Beckenbauer.

– Efter det förstår jag att fotbollen är världens största idrott. Det hade inte sparats på någonting. Titta bara på sponsorerna. Det var ”The Big Boys”. Master Card, Adidas, MacDonalds. De var inga små satsningar de gjorde, men de får säkert tillbaka pengarna.

Kan friidrotten någonsin nå dit?

– Nej, det har jag svårt att tänka mig. Det finns inte den religionen runt friidrotten. Fotbollen har fattiga människor från Brasilien som sparar i fyra år för att kunna åka till Tyskland. Det är skillnaden.

Wessfeldt hade råd att betala sin finalbiljett själv, men han var specialinbjuden av sponsorn Adidas.

Kajsa är störst

Han var på Golden League i Paris på lördagen, flögs till Berlin och VM-finalen på söndagen och flög tillbaka till Lausannes GP-tävling på måndagen.

– Jag har 220 resdagar per år. Men jag trivs, säger han.

Hur många klienter har du idag?

– Det växer hela tiden. Men förutom svenskarna är Isinbajeva och norske världsettan i spjut, Andreas Thorkildsen, de största namnen. Jag har också inlett ett samarbete med tennisspelaren Jonas Björkman. Meningen är att bygga upp en tennisdivision inom vårt företag Podium. Tanken är att Björkman ska driva det på sikt.

Vilka är dina största klienter?

– Det är Kajsa och Christian. Kajsa är nog den som legat högst vad gäller sponsorintäkter, mest för att hon har varit bra länge. Hon är slutsåld till sponsorerna. Hon har nått vad hon klarar av mentalt och tidsmässigt.

Men hon skulle kunna tjäna ännu mer pengar?

– Absolut. Men då är det risk att det går ut över hennes idrottande och välmående. Man måste sätta en gräns.

Hur stor roll spelar personligheten för sponsorerna?

– Det underlättar ju alltid om man har karisma och en bra personlighet. Är du butter och tillbakadragen, är det svårt att hitta en sponsor som vill associera sig med dig.

Själv kan du framstå som en riktig lyxlirare. En gång åt du rysk kaviar med ett kreditkort – direkt ur burken?

– Ja, men jag måste också få ha kul. Jag fick en burk i present av en ryss i Båstad. Jag var jäkligt hungrig då jag kom tillbaka till hotellet och det fanns inga mackor i receptionen. Då öppnade jag kaviarburken. Då jag inte hade några bestick fick jag använda ett av kreditkorten. Jag slevade i mig två rejäla tuggor, stängde locket och somnade gott. Det kanske inte är sånt man ska berätta, men jag tyckte det var skoj.

Du brukar själv betala guldfesterna på mästerkapen?

– Ja, det ska vara glamouröst om man vunnit ett stort mästerskap. Ungefär som då Mats Sundin bjöd OS-laget på brakmiddag i Stockholm efter OS-guldet i Turin. Det är ett sätt att visa att man uppskattar vad som hänt. Då får det kosta vad det vill.

Hyr dyrt tror du EM i Göteborg kommer att bli för dig?

– Ju dyrare, ju bättre.

Wessfeldt om

Följ ämnen i artikeln