”Nätpokern överlever”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-30

Pokerprofilen Lars Kollind
siar om spelets utveckling

– Nätpokern är alls inte på väg att dö! Det är skitsnack! Det kommer in nya marknader nu, och nätpokern påverkas inte så mycket av lågkonjunkturen.

Lars Kollind.

– Däremot slår lågkonjunkturen en del mot den typ av pokerevent som företag har efterfrågat under några års tid. Men det finns det fortfarande en stor efterfrågan på pokerkryssningar och turneringar där pokersajterna är medarrangörer.

Så bedömer Lars Kollind pokermarknaden idag. Han har sedan några år tillbaka varit en av de marknadsledande i Sverige vad gäller event, marknadsföring och kringverksamhet i pokervärlden, bland mycket annat som en av arrangörerna till Pokerfinnkampen.

Startade pokeragentur

För ett år sedan var det en och annan i poker-Sverige som höjde på ögonbrynen åt hans nya projekt – en pokeragentur. Vegas Pokeragent som den då hette skulle ta hand om marknadsföring och sponsorjakt åt pokerproffsen, så att de själva skulle kunna fokusera på spelet.

Kunde detta verkligen vara något att satsa på?

Svaret skulle visa sig vara ”ja”.

I dag är Lars Kollind VD för ett företag som arbetar över snart sagt hela jordklotet och som har flera av de allra bästa spelarna i världen i sitt stall.

”Fick en chock”

Men efter bara någon månads verksamhet fick Lars en smärre chock. Han hade ju med ganska storslagen marknadsföring startat ”Europas första pokeragentur” – men när han kontaktade en del tilltänkta medlemmar i pokerstallet fick han svaret ”Nej, jag har redan en agent – en norsk”.

– Jag hade inte en aning om att Poker Icons fanns. Men det var ju bara att fundera över vad de specialiserat sig på och hade för starka och svaga sidor för att se om vi på något sätt kunde ha nytta av varandra.

Att marknadsföring och medieexponering kanske inte var dåvarande Poker Icons starkaste sida var en slutsats som låg nära till hands – de hade ju gjort så lite väsen av sig att Lars själv, som gjort en undersökning av marknaden – hade missat deras existens. Lars, som av naturen hellre ser möjligheter än problem, såg genast en möjlighet till ett samgående – och det visade sig att den norske ägaren Per Hagen var positiv till idén.

Två företag slogs ihop

Runt årsskiftet var sammanslagningen ett faktum, och Lars blev VD för det nya Poker Icons. I dag har agenturen 35 namn på sin lista, varav många meriterade. Till 20 av dessa har Poker Icons eller föregångaren Vegas Pokeragentur ordnat ett sponsorkontrakt.

Hoppas på USA

När det gäller några amerikanska spelare har man ännu svårt att få kontrakt – men hoppas på de signaler som finns om att de amerikanska lagarna mot nätpoker är på väg att mjukas upp. Tillåts nätpoker igen i USA så vill pokersajterna satsa på marknaden – och då kommer sponsringen till de amerikanska spelarna, är Kollinds strategi. Att sponsring av spelare är det bästa sättet för en sajt att få reklam är Lasse helt övertygad om.

– När vi började för ett år sedan var det fortfarande många som var tveksamma till värdet av sponsrade spelare. Men sedan dess har nästan alla börjat satsa på att ha sina proffsteam. RedKings och Unibet har skaffat sådana team. Full Tilt och PokerStars har utökat sina...

Kollind fortsätter:

– Det är helt klart det bästa sättet att sprida sitt varumärke. Dels genererar det rena nyhetsartiklar när spelarna vinner, dels är det roligare reklam när den handlar om en person. Vem tycker att en annons om ”rakerace i april” är spännande…?

Hur ser framtiden ut för pokern, tror du? Det finns de som har förutspått nätpokerns snara död...

– Det är ju bara skitsnack! Vi har stora, nya marknader på väg in. Asien, Sydamerika och även Afrika. Det är klart att det har blivit svårare att vinna på en del pokersajter som till exempel bara har nordiska spelare. Men då får du väl hitta dem som expanderar på de unga marknaderna. Förut talade man om ”table selection” – nu får man tänka i termer av ”site selection”.

Ut i världen

Själv räds inte Lars att ge sig ut i världen med sitt företag. Poker Icons har knutit till sig samarbetande agenter världen över – bland annat i Finland, i Sydamerika, i Singapore, USA, Frankrike och England. Och skulle pokerintresset vika i Norden är han inte främmande för att ta med sig de koncept, som arbetats in hemma i Sverige, till andra kontinenter.

– Pokerfinnkampen, till exempel – det konceptet skulle man ju kunna köra i Sydamerika… en landskamp mellan Brasilien och Argentina. Det skulle säkert gå att ha på en kryssning där utanför den sydamerikanska kusten...

Minimedia

Följ ämnen i artikeln