Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Framtidens F1 – här är reglerna för Formel 1 2021

Uppdaterad 2019-11-01 | Publicerad 2019-10-31

Framtidens F1 är här.

Från och med 2021 ska sporten bli både jämnare och sexigare.

– Det är kanske den största revolutionen inom F1-sportens historia, skriver FIA.

Följ ämnen
Formel 1

Under två år har FIA (internationella bilsportförbundet) och rättighetsinnehavarna Liberty Media arbetat med att ta fram ett nytt reglemente till Formel 1 som ska gälla efter 2021. Inför USA:s GP i Formel 1 presenterade de också framtidens F1. En sport som ska erbjuda betydligt bättre racing än det som har erbjudits de senaste fem säsongerna när Mercedes har dominerat VM.

– Vi har respekterat sportens DNA, det vill vi behålla och förbättra, säger Liberty Medias VD Chase Carey på presskonferensen.

Regelverket ska utarbetas fram till och med den sista december 2019.

– Dessa regeländringar skapar en stor förändring. Vi är väldigt glada över att vi kan presentera dessa nya regler efter två års forskning och utveckling, säger FIA:s president Jean Todt.

– Dessa bilarna ska kunna ligga betydligt närmare varandra på banan och det har varit väldigt viktigt för oss. Det ska göra att det blir mer action på banan. Det kommer att finans större möjligheter att attackera och köra om.

Max 25 lopp per säsong

När det gäller det sportsliga reglementet kommer tävlingshelgerna framöver att komprimeras, torsdagens mediaaktiviteter ska flyttas till fredagen och det ska ge utrymme till fler lopp. 2020 kör F1 för första gången 22 lopp och enligt F1:s sportchef Ross Brawn kan det i framtiden bli upp till 25 deltävlingar per år.

Både FIA och Liberty Media betonar att F1 även i fortsättningen ska vara motorsportens kungaklass och en plattform för den nyaste teknologin. Dessutom hävdar man att det avgörande ska vara hur teamen spenderar sina pengar inte hur mycket pengar de spenderar.

– Detta förbättrar våra möjligheter att komma närmare toppteamen och vara med och kämpa om segrar och titlar igen, säger Renaults stallchef Cyril Abiteboul.

– Vi kommer också att arbeta tillsammans med att förfina reglementet.

Det finns dock en förändring som förarna inte kommer att tycka om, från och med 2021 blir bilarna ännu tyngre, minsta vikten ökas till 768 kg.

F1:s framtid - i punktform

Bilarna ska bli sexigare igen.

Med 18-tums däck, en betydligt enklare framvinge, inga bargeboards, vissa standarddelar och ground effect återkommer. En bred bakvinge ska ge bilarna ett häftigare utseende. Däremot kommer däckvärmarna att finans kvar i alla fall till och med 2022.

– Bilarna kommer att bli mellan 3 och 3,5 sekunder långsammare per varv. säger FIAs teknikchef Nikolas Tomazis.

Kampen på banan ska bli jämnare.

Det ska bli enklare att följa en bil och köra om framförvarande bil. I dag tappar en bil 50 procent av sitt downforce när man ligger bakom en bil, i framtiden ska det inte vara mer än 15 procent.

Föraren ska spela större roll

Fler team ska ha möjligheten att ta pallplatser.

Sedan Australiens GP 2016 är det tre team (Mercedes, Ferrari och Red Bull) som delat på 240 pallplatser vid samtliga tillfällen utom sex ( och vid tre tillfällen har Force Indias Sergio Perez stått på pallen). I framtiden är det hur teamen spenderar sina pengar som ska avgöra, inte hur mycket pengar de spenderar.

Föraren ska spela en större roll.

Även om DRS, de zoner där föraren kan öppna en vinge på bilen för att öka farten om de är tillräckligt nära framförvarande bil, finns kvar så är målet att förarna ska kunna kämpa med varandra och det är förarnas kunskaper som ska vara avgörande. Inte tekniken.

Striktare regler för vindtunneln

Det ska bli hårdare regler för att utveckla bilen i fabriken. Den tid som teamen testar i vindtunneln ska minskas ytterligare.

Hårdare regler för tester på banan.

Redan från och med den tredje träningen måste bilarna stanna i Parc Ferme och inget ytterligare arbete får göras på dem. Om ett team tar med nyheter till bilen måste de antingen köra det under hela helgen eller också ta av det efter den andra träningen och spara det till nästa tävlingshelg. Detta är för att minska utvecklingen av bilarna under säsong. Från och med 2021 blir det enbart tre testdagar under en säsong.

Budgettak.

Från och med 2021 blir det för första gången ett budgettak på 175 miljoner dollar, som dock inte inkluderar förarlöner, de tre bäst betalda medarbetarna i teamet eller marknadsföring. Detta budgettak ska sänkas ännu mer i framtiden.

Följ ämnen i artikeln