Kommer bli tidernas mest framgångsrika
Lewis Hamilton har tangerat Michael Schumachers fantastiska rekord. Någonting ingen av oss trodde var möjligt. Allra minst han själv.
Men han hade drömmen, han skakade av sig glåporden och jobbade igenom motgången.
Den inre styrkan kommer att göra Lewis Hamilton till tidernas mest framgångsrika F1-förare.
Troligen redan 2021.
Han har 94 segrar. Han har sju VM-titlar och han har fyra vunnit fyra av dem i rad. Ett makalöst facit och bortsett från det faktum att Lewis Hamilton ännu inte har skrivit på något kontrakt för 2021 finns det ingenting som talar för att segerserien ska brytas.
Nästa år är reglementet det samma, Formel 1 planerar för 23 lopp och det finns inte något team som kan hota Mercedes över en hel säsong. Det finns inte heller någon förare som kan hota Lewis Hamilton över så många lopp. Inte ens om de kör i samma överlägsna material.
Det är ingen utopi
Därför är det mäktiga resultatet åtta VM-titlar, fem av dem i rad och över 100 segrar ingen utopi. Om Lewis Hamilton bara kritar ner sitt namn på kontraktet och håller sig frisk är det snarare en självklarhet.
Vad är det då som hindrar honom från att skriva ett nytt kontrakt med Mercedes? Enligt de svar han har gett under hösten handlar det dels om Toto Wolff, Mercedes teamchef, som ännu inte har förlängt sitt avtal med Mercedes. Wolff sa dock under fredagen till tyska Sky att han kommer att ha tjänsten kvar under 2021.
Det är ett svar Lewis Hamilton vill ha innan han själv skriver under något avtal.
Vid sidan av samarbetet med Wolff finns det andra saker som betyder någonting för Hamilton och även om brittiska Daily Mail skriver att han förhandlar med Mercedes om ett treårskontrakt som skulle ge honom 1,5 miljarder kronor är det knappast pengarna som har prioritet. I stället handlar om andra saker som är viktiga för Lewis Hamilton. Saker som struktur, kontraktslängd, hans tid, hans engagemang i politiska frågor och vad som händer efter karriären.
Lewis Hamilton har hunnit fylla 35 år och sedan han 2017 raderade samtliga partybilder från sin Instagram-profil har han skapat en helt ny profil. Hans 20 miljoner följare ska inspireras av ett starkt intresse för människors lika värde, för miljön och för omställningen till e-bilar. Han har under året tydligt sympatiserat med rörelsen ”Black Lives Matter” och startat ett eget team i Extreme E, det mästerskap där elektriska SUV från och med 2021 tävlar på några av de platser som drabbats hårdast av klimatförändringarna. Den agendan vill han skydda och utveckla framöver.
Burit med sig den inställningen
Givetvis vill han allra helst göra det i kombination med Formel 1 där han skapat sig en position som gör att han kan bli mer framgångsrik än någon av de förare som tävlat före honom och så länge han fortfarande är på jakt lär han att fortsätta tävla. Den dagen då han jagat färdigt, då han uppnått allt det som han har strävat efter är det mycket möjligt att racingen inte längre har första prioritet.
Ända sedan julen 1991, då han fick en go-kart av sin pappa, har racingen varit en given del av hans liv. Han har alltid jagat sin dröm, oavsett vad omvärlden har sagt eller gjort. Som ende svarte föraren i startfältet fick han kämpa mot så mycket mer än sina konkurrenter på banan, han fick kämpa för att bli erkänd och för att ens ha råd att fortsätta tävla. Hans pappa hade periodvis fyra jobb för att kunna finansiera sonens intresse och Lewis sov på soffan. De skapade drömmen om Formel 1 tillsammans, stod emot glåporden, hånskratten och skämten, de slog tillbaka med resultaten på banan och fortsatte att fokusera.
Den inställningen har britten burit med sig under hela sin karriär och det är förmodligen den, som efter 14 år i Formel 1, fortfarande driver honom framåt. Han arbetar hårt, pratar aldrig någonsin om vilka mål han har, om vilka rekord han drömmer om att slå eller om att bli bäst.
Han pratar enbart om att ge allt i varje race, de rekord han har slagit och om hur förvånad han blir när han har lyckats. Han är så fokuserad att ta bit för bit på sin väg mot framgång. På att jaga det som den lille pojken aldrig trodde var möjligt. Det som ingen trodde var möjligt.
I år har han tangerat Michael Schumachers rekord på sju VM-titlar.
Ge det ett år till och Lewis Hamilton lär vara den mest framgångsrike förare i Formel 1:s historia.
Racinghistoriens största – från och Agostini till Sutrees
Giacomo Agostini, 78, Italien
Han är tidernas mest framgångsrika mc-förare med 15 VM-titlar, han avslutade den aktiva karriären år 1977 och testade 1978 på att köra EM i Formel 2, men utan framgång. Han fick också testa att köra F1, 1979 deltog han i Gran Premio Dino Ferrari, ett F1-lopp som inte ingick i VM, och han slutade tia. Han blev varvad av vinnaren Niki Lauda.
Mario Andretti, 80, USA
Han vann fyra titlar i IndyCar och en VM-titel i F1. Han är den enda föraren som vunnit Indianapolis 500, Daytona 500 och VM i Formel 1. Han är den enda föraren som vunnit race i NASCAR Sprint Cup Series, F1 och ett Indy 500. Han är vid sidan av Dan Gurney den enda föraren som vunnit race i Formula One, Indy Car, World Sportscar Championship och NASCAR. En amerikansk racinglegendar. Avslutade proffskarriären 1994.
Mick Doohan, 55, Australien
Fem år i rad, från 1994 till 1998 vann han fem VM-titlar i roadracing, 500 cc. 1999 bröt han höger ben på träningen till säsongens tredje lopp, samma år avslutade han karriären. På 137 VM-starter tog han 54 segrar, 95 pallplatser och 58 pole positions.
A.J Foyt, 85, USA
”Super Tex” är en av tidernas bästa racerförare alla kategorier. Han är den enda föraren att vinna Indianapolis 500 (4 segrar), Daytona 500, 24-timmarsloppet i Daytona och 24-timmarsloppet i Le Mans. Han har sju segrar i IndyCar. Scott Dixon, som vann årets mästerskap, har sex titlar.
Lewis Hamilton, 35, Storbritannien
Sju VM-titlar i Formel 1, 9X segrar. Även om han inte har något kontrakt för 2021 känns det som om han kör minst ett år till. Inte ens Hamilton pratar aldrig om rekord, förrän efter det att han har slagit dem och inte ens han lär tacka nej till åtta VM-titlar och över 100 segrar i F1.
Marc Marquez, 27, Spanien
Spanjoren har kört in åtta VM-titlar i roadracing, sex av dem i motoGP. I år skadade han sig under inledningen av säsongen och han kommer inte att göra någon comeback före 2021.
Richard Petty, 83, USA
”The King” vann NASCAR Winston Cup Series sju gånger, lika många som Dale Earnhardt och Jimmie Johnson. Han vann 200 race under sin karriär, han vann Daytona 500 sju gånger och 1967 vann han 27 lopp, tio av dem i rad. Sett till statistiken är han sen förare som varit mest framgångsrik i NASCAR:s historia. Han tävlade under fem decennier.
Valentino Rossi, 41, Italien
Sedan 1996 har han tävlat i VM i roadracing, han har vunnit nio VM-titlar och gjort 406 starter i motoGP, vunnit 115 lopp och tagit 235 pallplatser. Doktorn har även skrivit på ett kontrakt för 2021.
Michael Schumacher, 52, Tyskland
Han vann två VM-titlar med Benetton under 1990-talet, därefter fem i rad med Ferrari mellan år 2000 och 2004. Schumacher satte rekord som ingen trodde skulle vara möjliga att slå – nu har snart Hamilton raderat ut dem alla. 2002 är en säsong för Schumis alla fans att minnas, då tog han en pallplats i vart och ett av de 17 loppen. Han avslutade karriären hos Ferrari 2006, återvände till Mercedes 2010 och lade av 2012. 2013 skadade han sig svårt i en skidolycka.
John Surtees, född 1934 – död 2017, Storbritannien.
Den ende föraren som har vunnit VM på både två och fyra hjul. Han vann sju VM-titlar inom mc-sporten, en VM-titel i F1 (1964),
Fotnot: Sportbladets Anna Andersson har valt tio legendarer som tävlat i racing på bana, på två och fyra hjul. De presenteras här utan inbördes rankning eftersom det är omöjligt att jämföra de olika klasserna och mästerskapen med varandra. Nu ligger de i bokstavsordning.