Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Smacka om Hästkrafter

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-12-06

Rolf-Göran hoppade hem sin femte bil - en limousine

Audi A8 Limousine När: 2004. Var: München, Tyskland. Häst: MacKinley. Värde: 560 000 kr.

Rolf-Göran Bengtsson, 42, byter upp sig.

Det började med en Audi A3 1999.

Ytterligare tre bilar senare vann han i går en Audi A8 Limousine.

- Detta är nog den prismässigt största segern jag tagit, säger Bengtsson.

Tuta & kör Rolf-Göran Bengtsson, på OS-hästen MacKinley, hoppade hem segern i Münchens Grand Prix i går och fick en Audi A8 Limousine för besväret.

En hästkraft räcker inte för världens bästa ryttare.

Bilar är vanliga som förstapris i de stora internationella hopptävlingarna.

Och i Münchens Grand Prix delas en av de allra finaste ut - en Audi A8 Limousine värd drygt en halv miljon kronor.

- Med ett sånt förstapris, och när det är så mycket mer värt än andrapriset (50 000 kronor), är det många som chansar lite för djärvt, säger Rolf-Göran Bengtsson.

"Chansade inte"

Läser man resultatlistan kan man tro att Bengtsson på OS-hästen MacKinley tillhörde de djärva i går: av de åtta som red omhoppningen var han ensam om att vara felfri och ändå hela två sekunder före tvåan.

- Jag hade vunnit fast jag hade haft ett nerslag. Men nej, jag chansade inte lika mycket som till exempel senast i Verona, säger Bengtsson.

Trots det blev alltså belöningen en lyxbil - igen.

Detta var nämligen Bengtssons femte vinstbil i karriären.

Man skulle kunna tro att det är fullt i garaget hemma på gården Tyskland.

- Nej, priserna ska ju delas med hästägaren, vi delar ungefär fifty-fifty, så bilarna brukar säljas vidare, säger Bengtsson.

Bättre att bli tvåa

Och de är inte helt lättsålda då köparen inte vill betala fullt nypris.

- Oftast är det bättre att bli tvåa i klassen. Då får man ut mer. Men så var det ju inte i dag när det var så stor skillnad mot andrapriset, säger Bengtsson.

- Vi får se hur det blir med den här bilen.

Men Rolf-Göran tröttnar aldrig på att vinna bilar, gammal mekaniker som han är. Själv kör han en Audi A4 Avant.

Pengamässigt var gårdagens seger troligen den största i karriären för Bengtsson.

Var rankar du den sportsligt?

- OS och de stora mästerskapen är ju större, men detta är nog en av de bästa klasserna jag vunnit.

Storform

MacKinley är i uppenbar kanonform.

- Han känns pigg och fräsch. Sedan pausen efter OS har han gått bra i Oslo, Helsingfors och Verona.

Nästa helg väntar världscuphoppningen i Genéve för ekipaget.

Bengtsson är trea i världscupsammandraget och med tanke på Malin Baryards graviditet lär Bengtsson bli ensam svensk i världscupfinalen i Las Vegas till våren.

Johan Flinck

Följ ämnen i artikeln